موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

کوتریت( cotterite)

کوتریت( cotterite )، کوارتزی کمیاب

کشف یک پسر هفت ساله که در بیش از یک قرن اخیر بی سابقه بود دنیای زمین شناسی را تکان داد. او توانست تکه ای از یک کانی بسیار کمیاب (کوارتز کوتریت -cotterite) را در شمال کورک(Cork) ایرلند پیدا کند

این هفته به بن اودریسکول ( Ben O’Driscoll) ساکن جنگل های راک، لوح ویژه ای اهدا شد که او را به عنوان اولین فردی که در بیش از ۱۵۰ سال اخیر یک قطعه کوارتز کوتریت (cotterite) را پیدا کرده، معرفی می کند. این جایزه از طرف موزه ملی ایرلند توسط متصدی زمین شناسی آن دکتر پاتریک رویکرافت (Dr Patrick Roycroft) و استاد بازنشسته زمین شناسی UCC دکتر بتی هیگز (Bettie Higgs) در مراسمی که در دانشگاه کالج کورک برگزار گشت، اهدا شد.

بن اودریسکول ( Ben O'Driscoll) ساکن جنگل های راک و گوهر کمیاب

این کانی را فقط می‌توان در یک منطقه خاص از کورک شمالی یافت و در هیچ جای دیگر روی زمین پیدا نمی شود. تمام نمونه‌های مدرن از یک نمونه سنگ منفرد می‌آیند که در سال ۱۸۷۵ توسط یکی دیگر از بومیان جنگل‌های راک ( Grace Elizabeth Cotter) کشف شد که نام این کوارتز نیز از او گرفته شده است.

کوارتز کوتریت( cotterite)

برخلاف دیگر انواع کوارتز ها که به دلیل درخشش شیشه ای خود ارزشمند هستند، کوتریت با ظاهری متالیک خود متمایز است که تقریباً نقره ای به نظر می رسد. طبق بررسی دکتر رویکرافت در مجله ایرلندی علوم زمین، در حال حاضر حدود ۳۴ نمونه از کوتریت وجود دارد که بسیاری از آنها در موزه‌های سراسر جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.

کوارتز کوتریت( cotterite)

کوارتز کوتریت( cotterite)

دکتر بتی هیگز اشاره کرد: “ما به دلیل گزارش های مربوط به حدود ۱۵۰ سال پیش می دانیم که نمونه بسیار بزرگتری در اطراف وجود دارد، اما دقیقاً نمی دانیم رگه اصلی کجاست.”

“کوارتز یا در اعماق زمین توسط سیالات هیدروترمال که در میان سنگ نفوذ می‌کنند و یا حل می‌شوند تشکیل می‌شود و یا از طریق رسوب کانی ها در شکاف یا گسل بوجود می آید بخشی که این رگه از آن ساخته شده باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد که به شکل‌گیری آن کمک کرده است.”

“به طور کامل مشخص نیست که این ویژگی ها چه می باشند. اما احتمالا می تواند به بخاطر چشمه های آب گرمی که در این منطقه وجود دارند باشد و یا می تواند مربوط به گل قرمز و غنی از آهن که اغلب در آنجا یافت می شود مربوط باشد”

 

منبع: corkbeo

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *