موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

استخراج زمرد پنجشیر از سر گرفته شد

استخراج زمرد پنجشیر از سر گرفته شد

شماری از تاجران جواهرات و سرمایه‌گذاران در معدن زمرد پنجشیر می‌گویند روند داوطلبی و فروش زمرد در این ولایت «شفاف شده» و زمرد گرانبها و کمیاب پنجشیر به نام افغانستان به کشورهای دور و نزدیک صادر می‌شود.

وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان می‌گوید در هشت ماه اخیر که استخراج در معادن زمرد از سر گرفته شده، حدود ۶۰ هزار قیرات زمرد به ارزش بیش از ۴ میلیون دلار به تاجران محلی جواهرات به فروش رسیده است.

زمرد پنجشیر

ده درصد این درآمد به عنوان مالیه یا سهم حکومت به خزانه حکومت طالبان واریز شده است.

استخراج زمرد در معدن پنجشیر چند ماه پس از حاکمیت طالبان متوقف شد. وزارت معادن و پترولیم طالبان پس از مدتی بار دیگر اجازه کار در این معادن را صادر کرد و معدن کاران مکلف شدند تا برای استخراج هر معدن جواز دریافت کنند.

محمد زید از ساکنان پنجشیر و یکی از سرمایه گذاران در معدن زمرد است که می‌گوید توقف کار سرمایه‌گذاران را متضرر کرده بود.

«زمانیکه کار معدن متوقف بود، تمام تاجران و همه معدن کاران بسیار با مشکل مواجه شدند. ضربه اقتصادی را متحمل شدند، زیرا هر تاجری که سرمایه‌گذاری کرده بودند، زماین‌که کار متوقف شد، معدن تخریب شد. حالا که کار آغاز شده، بسیار خوب است، هر فرد از هر گوشه‌ای افغانستان می‌تواند به پنجشیر آمده سرمایه‌گذاری کنند.»

او می‌گوید: «پنج معدن دارم. با دو سه دوست‌ام شریک هستم. در طول هشت ماه، یکبار هفتاد هزار دلار، بار دیگر ۳۳ هزار دلار و بار دیگر هم ۳۷ هزار و ۴۰ هزار دلار زمرد استخراج کرده و به فروش رسانده ایم.»

 

زمرد پنجشیر

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان، می‌گوید «با توزیع جواز کار به ۵۵۰ معدن، از استخراج غیرقانونی و قاچاق زمرد جلوگیری شده و تا هشت ماه اخیر به ارزش بیش از ۴ میلیون دلار زمرد به فروش رسیده است.»

گفته می‌شود که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۰، زمرد در «معدن بزمل» در منطقه روات پنجشیر کشف شد.

زمرد پنجشیر

تاجران جواهرات می‌گویند امکان آن وجود دارد که افغانستان در آینده در صدر فهرست کشورهای قرار گیرد که دارای زمرد با کیفیت‌اند، زیرا به قول آنها زمرد پنجشیر نسبت به بسیاری کشورها از شفافیت و کیفیت ویژه برخوردار است.

در حال حاضر کملبیا، برزیل، زامبیا، زیمباوه و آمریکا صادرکنندگان عمده زمرد در جهان هستند و افغانستان نیز می‌تواند در همین فهرست قرار گیرد.

زمرد پنجشیر

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *