موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

شهاب سنگ مریخی

شهاب‌سنگ مریخی Elephant Moraine

تا سال ۱۹۸۴ هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شهاب‌سنگ مریخی واقعاً روی زمین فرود آمده‌ وجود نداشت، زمانی که دانشمندان ناسا حباب‌های گاز محبوس‌شده در شیشه‌های ذوب‌شده در اثر برخورد را در یک شهاب سنگ بازالتی که در قطب جنوب یافت شد، تجزیه و تحلیل کردند. متوجه شدند که ترکیب شیمیایی و ایزوتوپی این حباب‌ها دقیقاً با اتمسفر در سطح مریخ که توسط فضاپیمای وایکینگ در سال ۱۹۷۶ اندازه‌گیری شده  مطابقت داشت.

 

انواع شهاب‌سنگ مریخی

سه گروه از شهاب‌سنگ‌های مریخی وجود دارد: shergottites ،nakhlites  chassignites که در مجموع به عنوان شهاب‌سنگ SNC شناخته می‌شوند. شهاب سنگ Elephant Moraine یا EETA79001  به دلیل شباهت های نزدیک به شرگوتیت ها (shergottites) در بافت و کانی شناسی به عنوان شرگوتیت طبقه بندی می شود.این شهاب سنگ یکی از ۳۲۲ شهاب سنگ تایید شده است که به عنوان مریخی (شرگوتیت) طبقه بندی شده اند. شهاب سنگ Elephant Moraine دارای شیشه های سیاه می باشد که حاوی جو به دام افتاده از مریخ هستند.

شهاب‌سنگ مریخی

 

ظاهر شهاب سنگ

سطح این آکندریت (۲۲×۱۷×۱۴ سانتی متر) با پوسته همجوشی سیاه پوشیده شده است، اما مناطقی در سطوح وجود دارد که پوسته همجوشی کنده شده است. یکی از سطوح شهاب سنگ دارای یک  فرورفتگی (regmaglypt) عمیق است که با پوسته همجوشی پوشیده شده است. نواحی عاری از پوسته همجوشی به رنگ سفید مایل به خاکستری هستند و ماتریکس متخلخل به نظر می رسد.

رگه ها از مواد تیره رنگ (حدود ۰.۵ میلی متر عرض)  یکدیگر را قطع می کنند. کلاست های زرد مایل به سفید (به قطر ۳ میلی متر) در سراسر این آکندریت پراکنده شده اند.

بیشتر نمونه بسیار ریزدانه به نظر می رسد اما بخش کوچکی در نزدیکی سطح E دارای سنگ شناسی متفاوتی است. با اره کردن این شهاب سنگ، فضای داخلی رنگ روشنی با کلاست های سفید گرد به قطر ۰.۵ سانتی متر نمایان شد.. رگه های متعددی از مواد سیاه از یکدیگر عبور می کنند. طولانی ترین رگ ۱۴ سانتی متر طول دارد. در نزدیکی انتهای W  وجه بریده شده، کلاسه های قهوه ای رنگ وجود دارد که ممکن است پیروکسن باشند. ۹۰ درصد از وجه بریده شده از دانه های ریز تشکیل شده اند. ۱۰% (نزدیک به انتهای E) وجه بریده شده از پیروکسن و فلدسپات در بافت بازالتی تشکیل شده است.

شهاب‌سنگ مریخی Elephant Moraine

 

  • نام اختصاری: EETA79001 این شهاب سنگ ممکن است در انتشارات Elephant Moraine 79001 یا EET 79001 نیز نامیده شود .
  • سقوط شهاب سنگ مشاهده شده: خیر
  • سال کشف: ۱۹۷۹ یا ۱۹۸۰
  • محل کشف: قطب جنوب، Elephant Moraine [جمع آوری شده توسط برنامه جستجوی شهاب سنگ قطب جنوب ایالات متحده (ANSMET)]
  • جرم: ۷.۹۴ کیلوگرم

شهاب‌سنگ مریخی در قطب جنوب

 

محل کشف شهاب سنگ EETA79001

 

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *