موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

روش های بهسازی فیروزه

روش های بهسازی فیروزه و راه های تشخیص آن

فیروزه از لحاظ شیمیایی فسفات آلومینیوم آبدار است که علت رنگ آبی آن حضور عنصر مس و رنگ سبز آن عنصر آهن است. آنچه در فیروزه ها عمومیت دارد وجود رگچه های سفید و سیاه است که بشکل تار عنکبوت سطح فیروزه را در برگرفته است که این دسته فیروزه ها را شجر می نامند. البته ارزشمندترین فیروزه ها, فیروزه هایی است که به طور خالص و بدون رگچه هستتند که به فیروزه عجم معروف هستند که در بعضی مواقع قیمت هر گرم از آنها به یک هزار دلار هم می رسد.

برای بالا بردن کیفیت فیروزه ها از روش های آزمایشگاهی که عبارت اند از: روش های پرکردن با موم و روغن ، تثبیت سازی ، ترکیب مجدد ، رنگ کردن و پشت گذاری با مواد مصنوعی استفاده می شود که به علت انجام این روش ها با دقت بالا بعضی اوقات تشخیص آن ها دشوار بوده تا حدی که کارشناسان با تجربه هم متوجه آن نمی شوند چون در گوهرشناسی نمی توان از روشهای تخریبی استفاده کرد و انجام انواع آنالیزها محدود می باشد.

 

فیروزه از دیرباز درکشور ما طی نسل های مختلف شناخته شده و سابقه تاریخی و طولانی  دارد بنابراین مردم علاقه خاصی به این گوهرگرانبها داشته و از آن گذشته، در دنیا فیروزه را بنام این آب و خاک می شناسند و طی سال های زیاد تاجرین برون مرزی بخاطر این گوهر چند صد کیلومتر را طی کرده تا بتوانند فیروزه را به بازارهای کشور خود برده و داد و ستد کنند. امروزه فیروزه بین مردم ما محبوبیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده و بیش از پیش این گوهر را به عنوان زیورآالت مورد استفاده قرار می دهند پس نیاز است که با تالیف و نوشتن مقالات و تحقیقات علمی و ارائه آن در کنفرانسها و محیط های آکادمی اطلاعات عموم را در این زمینه بالا برده تا هم تبلیغاتی برای این گوهر باشد تا در عرصه بازار رونقش بیشتر شود و هم اگرشخصی بخواهد از این راه سو استفاده ای کند ناکام بماند.

نویسندگان:

  • دکتر مسعود کیانی
  • دکتر حدیث صادقی
  • فرشاد کیوانی بلاسجین
  • عرفان صادقی

دانلود مقاله

 

 

روش های بهسازی فیروزه

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *