موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

در این مقاله در مورد ده سنگ قیمتی و کمیاب که نادرتر از الماس  هستند مطالبی را خواهید خواند. لطفا در بخش نظرات برایمان بنویسید که تا به حال نام چه تعداد از آن ها را شنیده بودید.

 

Tanzanite-تانزانیت

رنگ های بنفش – آبی تانزانیت می تواند با سفایر (یاقوت کبود) با کسری از قیمت رقابت کند  با توجه به اینکه سنگ بسیار کمیاب تری نیز می باشند!این گونه زوئیزیت (Zoisite) فقط در منطقه کوچکی از تانزانیا رخ می دهد.این سنگ پس از کشف در سال ۱۹۶۷، به دلیل تلاش های بازاریابی شرکت تیفانی، به سرعت محبوبیت خود را افزایش داد. اگرچه تقریبا تمام تانزانیت ها تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند تا رنگ های آبی جذاب تولید کنند، اما این عملیات یک رنگ پایدار تولید می کند که این سنگ را بسیار خواستنی می کند.

Tanzanite-تانزانیت-ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

 

Burma Ruby-یاقوت برمه

همه یاقوت ها نادر هستند، اما یاقوت های میانمار (برمه سابق) شاخص استاندارد کیفیت و رنگ هستند. آن ها همچنین فوق العاده کمیاب می باشند. در حالی که یاقوت تایلند حاوی مقدار آهن نسبتا بالایی است که می تواند منجر به قرمزی بیش از حد تیره با رنگ های قهوه ای یا بنفش شود، شرایط زمین شناسی در میانمار به طور کلی یاقوت هایی با آهن بسیار کم تولید می کند. در نتیجه، این سنگ های قیمتی اغلب به قرمزهای زنده تر با فلورسانس بسیار قوی تر از همتایان تایلندی خود دیده می شوند. . این گوهر های سرخ با رنگ های زیبای ملقب به “خون کبوتر” (pigeon blood) همیشه مورد تقاضا هستند.

Burma Ruby-یاقوت برمه-ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

Jadeite-یشم جیدیت

یشم جدیت که به خاطر رنگ سبز روشن و درخشان  با نام امپریال جید نیز شناخته می شود، در واقع می تواند در بسیاری از رنگ ها از جمله بنفش، زرد، نارنجی – قرمز، آبی، مشکی و بی رنگ وجود داشته باشد. این سنگ در فرهنگ های چینی، مایان و مائوری بسیار ارزشمند است و مجموعه گسترده ای از فولکلور دارد. ارزش یشم جدیت به شفافیت (Transparency) و بافت (Texture) آن بستگی دارد. با این حال، تعیین قیمت یشم جیدیت نسبت به اکثر سنگ های قیمتی، مستلزم ذهنیت بیشتری است و  اهمیت آن در هنر و فرهنگ نقش بسیار مهمی را در ارزش آن ایفا می کند. یک ضرب المثل چینی می گوید: ” طلا  ارزشمند است؛اما یشم غیر قابل ارزش گذاری است.”

Jadeite-یشم جیدیت-ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

 

Alexandrite-الکساندریت

الکساندریت که در سال ۱۸۳۰ در کوه های اورال روسیه کشف شد، قابلیت تغییر رنگ قابل توجهی دارد. با توجه به مقادیر کمی کروم در ساختار کریستالی، این سنگ در نور روز سبز زمردی تا آبی طاووسی به نظر می رسد اما در نور لامپ رشته ای، قرمز یاقوتی تا بنفش است.در آن زمان، رنگ‌های مد در امپراتوری روسیه  قرمز و سبز بودند. بنابراین، جای تعجب نیست که اشراف روسی به این سنگ علاقه داشتند.این نوع کریزوبریل که به نام تزار الکساندر (Czar Alexander) نامگذاری شده است، هنوز یک سنگ کمیاب است. اگرچه کشف الکساندریت در برزیل و چند مکان دیگر  باعث دسترسی بیشتر به این جواهر شده، اما هنوز در میان کمیاب ترین سنگ ها باقی مانده است.
Alexandrite-الکساندریت-ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

Paraíba Tourmaline-تورمالین پارایبا

رنگ‌های آبی-سبز  تورمالین پارایبا، جهان جواهر را در دهه ۱۹۸۰ شگفت‌زده کرد. کشف آن در ایالت پارایبا (Paraíba) برزیل، هجوم کاوشگران و معدنچیان را به این منطقه به دنبال داشت. قیمت هر قیراط از این گوهرسنگ به سرعت افزایش یافت و همچنان به رشد خود ادامه می دهد. با این حال، برزیل تنها منبع این سنگ‌های نئونی نیست. شرایط زمین شناسی مشابه در موزامبیک و نیجریه این نوع گوهرسنگ دارای مس را بوجود آورده با این حال، این نوع تورمالین در میان نادرترین جواهرات باقی مانده است.
Paraíba Tourmaline-تورمالین پارایبا-ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

 

آمولیت-Ammolite

در سال ۱۹۸۱، کنفدراسیون جهانی جواهرات (CIBJO) آمولیت را یک جواهر ارگانیک جدید اعلام کرد. این گوهر که در ذخایر محدود کوه های راکی وجود دارد، بسیار کمیاب تر از الماس است. آمولیت از پوسته های آراگونیتی نرم تنان دریایی با قدمت بیش از ۶۵ میلیون سال ساخته شده است که رنگ های روشن رنگین کمانی را به نمایش می گذارد. هر رنگی از رنگین کمان یا حتی کل رنگین کمان ممکن است در یک نمونه ظاهر شود. ارزش این جواهرات منحصربه‌فرد به رنگ‌های کمیاب،میزان پدیده رنگین کمانی (iridescence )، بازی رنگ‌ (play of color) و اینکه  تا چه اندازه می‌توان سنگ را چرخاند در حالی که که هنوز رنگ قابل مشاهده باشد وابسته است .امروزه معادن Korite International بیشتر آمولیت موجود در بازار را استخراج می کند
آمولیت-Ammolite-ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

 

Kashmir Sapphire-سفایر کشمیر

رنگ های سافت، مخملی و آبی اشباع شده،  از مشخصه های سفایر کشمیر هستند. این سنگ های قیمتی حاوی اینکلوژن های بسیار ریز روتیل (rutile ) می باشند. دخایر معادنی که زمانی آنها را در ارتفاعات هیمالیا تولید می کردند در دهه ۱۹۳۰  تمام می شود . در نتیجه قیمت این سنگ های بسیار کمیاب هر چه بیشتر افزایش می یابد. در حالی که کم تر کسی این امتیاز را خواهد داشت که یکی از این سنگ های قیمتی را در اختیار داشته باشد، موزه ها آثار زیادی از این گوهرسنگ را در معرض نمایش می گذارند که ارزش دیدن را دارند.

Kashmir Sapphire-سفایر کشمیر-ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

 

 

Natural Pearl-مروارید طبیعی

مرواریدها در همه جا حضور دارند، اما بدون صنعت پرورش مروارید، تقریبا وجود نخواهند داشت. مرواریدهای طبیعی بسیار نادر هستند و هر سال کمیاب تر می شوند. به دلیل صید بیش از حد، آلودگی و اسیدی شدن اقیانوس ها، مرواریدهای طبیعی در جواهرات باستانی بیشتر از اقیانوس های سیاره ما ظاهر می شوند. مرواریدهای طبیعی به ندرت گرد و اغلب دارای ایراد هستند. بنابراین، در حالی که استاندارد تطبیق جواهرات مروارید گرد در مرواریدهای پرورشی بسیار بالا است، مروارید طبیعی عیوب بیشتری دارند.

 

Natural Pearl-مروارید طبیعی-ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

 

Red Beryl-بریل قرمز

بریل قرمز حاوی منگنز است که رنگ قرمز روشنی را ایجاد می کند. این گوهر سنگ که زمانی بیکس بایت (bixbite ) نامیده می شد، یکی از کمیاب ترین و پسندیده ترین جواهرات است. از این گوهرسنگ می توان یک جواهر عالی ساخت البته اگر بتوانید آن را پیدا کنید! بریل قرمز با کیفیت فقط در کوه‌های  Wah Wah یوتا یافت می‌شود و بیشتر نمونه‌های آن توسط کلکسیونر های گوهرسنگ نگهداری می‌شوند که هرگز تراش نخوردند.

 

Red Beryl-بریل قرمز-ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

Benitoite­­-بنیتوئیت

این سنگ کمیاب از  منظر کمیابی و همچنین آتش (fire) یا پراکندگی (dispersion ) حرف های زیادی برای گفتن دارد.بنیتوئیت با کیفیت تنها در شهر سان بنیتو  (San Benito) کالیفرنیا وجود دارد.این جواهر منحصر به فرد کالیفرنیایی رنگ اشباع‌تری نسبت به الماس‌های آبی دارد.
Benitoite­­-بنیتوئیت-ده سنگ قیمتی نادرتر از الماس

 

منبع:gemsociety

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *