موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

سنگ رز صحرا

سنگ‌های رز صحرا نمونه‌های منحصربه‌فرد و جذابی هستند که به دلیل ظاهر متمایز و فرآیند تشکیل‌شان شناخته شده‌اند. آنها یک کانی واحد نیستند بلکه نوعی تشکیل بلور هستند که معمولاً از دو جزء اصلی تشکیل شده است: گچ (gypsum) و باریت (barite). این کریستال ها در مناطق خشک بیابانی شکل می گیرند و با شکل های پیچیده و گل رز خود مشخص می شوند. سنگ های رز صحرا نام خود را از ساختار گلبرگ مانند و لایه ای خود گرفته اند که به شکل شکوفه گل رز است.

سنگ رز صحرا

تشکیل سنگ های رز صحرا نتیجه ترکیبی از فرآیندهای زمین شناسی و محیطی است. این فرآیند با حضور سنگ های رسوبی غنی از گچ در مناطق خشک یا نیمه خشک آغاز می شود.گچ (gypsum) یک کانی رایج است که از سولفات کلسیم و آب (CaSO4·۲H2O) تشکیل شده است. با گذشت زمان، کانی های محلول در آب مانند گچ می توانند در آب های زیرزمینی حل شوند.

سنگ رز صحرا

عامل کلیدی در تشکیل رز صحرا تبخیر آب است. در محیط های بیابانی، اغلب چرخه ای وجود دارد که در آن پس از بارندگی تبخیر سریع انجام می شود. هنگامی که آب باران به خاک یا سنگ های غنی از گچ نفوذ می کند، مقداری از گچ را در خود حل می کند.

با تبخیر آب، گچ محلول بیش از حد اشباع شده و شروع به رسوب به خارج از محلول می کند. همانطور که این کار را انجام می دهد، کریستال هایی را در داخل حفره ها یا بین لایه های رسوب تشکیل می دهد. این کریستال ها به آرامی در طول زمان، لایه به لایه رشد می کنند و ساختار گل رز یا گل مانند را ایجاد می کنند.

گاهی اوقات، کانی های دیگری مانند باریت، کلسیت یا کوارتز نیز می توانند در سازندهای رز صحرا وجود داشته باشند. این مواد معدنی می توانند به رنگ آمیزی و ظاهر کلی کریستال ها کمک کنند.

سنگ‌های رز صحرایی بیشتر در مناطق خشک و بیابانی در سراسر جهان یافت می‌شوند. برخی از مکان های زمین شناسی قابل توجهی که در آن  تشکیل رز صحرا رخ می دهد عبارتند از:

  • صحرای بزرگ آفریقا : الجزایر، مراکش و تونس
  • خاورمیانه: عربستان سعودی، اردن و عمان
  • جنوب غربی ایالات متحده: آریزونا، نیومکزیکو و یوتا
  • مناطق بیابانی مکزیک استرالیا و نامیبیا

 

سنگ های رز صحرا به دلیل ظاهر منحصربفرد و فرآیندهای زمین شناسی جذابی که آنها را ایجاد می کند، بسیار مورد توجه کلکسیونرها و علاقه مندان قرار گرفته است.آنها اغلب به عنوان وسایل تزئینی، استفاده می شوند یا به دلیل زیبایی طبیعی خود مورد تحسین قرار می گیرند.

سنگ رز صحرا

سنگ رز صحرا

 

منبع :geologyscience

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *