موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

شهاب سنگ قمری Queen Alexandra

شهاب‌سنگ‌های ماه (Lunar meteorites) که گاهی به آن ها لونایت (lunaites) یا شهاب‌سنگ قمری نیز می‌گویند ، شهاب‌سنگ‌هایی از قمر زمین هستند. به عبارت دیگر، آن‌ها سنگ‌هایی هستند که روی زمین یافت می‌شوند و در اثر برخورد شهاب‌سنگ‌های سیارکی یا احتمالاً دنباله‌دارها از ماه به بیرون پرتاب شده‌اند. در این مقاله دو شهاب سنگ قمری را که در کوه های Transantarctic منطقه Queen Alexandra قطب جنوب یافت شده اند را بررسی می کنیم که گمان می رود  هردو حاصل از سقوط یک شهاب می باشند.

 

شهاب سنگ قمری QUE93069 بر روی زمین

 

توضیحات میکروسکپی شهاب سنگ قمری QUE93069: شکل کلی این شهاب سنگ قمری تقریباً  بیضی شکل است.نکته قابل توجه در این شهاب سنگ  پوسته سوخته ی تاولی شکل (دارای حباب های گازی) می باشد پوسته سوخته خاکستری-سبز ضخیم قسمت بالایی را می‌پوشاند در حالی که پوسته سوخته زیتونی ​​گرانوله  قسمت پایین را می‌پوشاند. نمای شمالی یک سطح شکسته با ماتریکس داخلی و شکستگی های فراوان  را نشان می دهد. این سطح متشکل از ماتریس سیاه رنگ با  قطعات سفید/خاکستری فراوان است. برخی از اجزا به رنگ زرد متمایل شده اند. یک قطعه خاکستری در شکستگی قابل مشاهده است.در هنگام برش این شهاب سنگ ماتریس خاکستری روشن تری با قطعه های کوچک در اندازه های مختلف آشکار شد. یک قطعه سفید و شکننده (۳×۲ میلی متر) مستقیماً زیر پوسته سوخته قرار دارد. ناحیه ای به ابعاد ۲×۲ میلی متر در نزدیکی این قطعه، ظاهری یکنواخت و خاکستری با حاشیه غیر قابل تشخیص دارد. تمام اجزای موجود کوچک و شکننده هستند.

ابعاد (سانتی متر): ۵.۰* ۲.۲ * ۲.۳
جرم: ۲۱.۴ گرم (۱ قطعه)

توضیحات میکروسکپی شهاب سنگ قمری QUE94269:  این شهاب سنگ قمری با QUE93069 منطبق و مشابه است و دارای پوسته سوخته خاکستری مایل به سبز است. طرف دیگر دارای پوسته سوخته نازک، هوازده و کدر سبز-قهوه ای است. یک سطح شکسته، ماتریکس داخلی را نشان می دهد که خاکستری تیره تا سیاه با اینکلوژن های  فراوان است. بزرگ‌ترین قسمت به رنگ سفید و ابعاد ۱.۰ در ۰.۲ سانتی‌متر است. سطح داخلی که به تازگی در معرض دید قرار گرفته است دارای ماتریس خاکستری روشن تر و  اجزای  سفید و خاکستری فراوان است و اندازه یک گیره سفید ۰.۴ در ۰.۲ سانتی متر است. مانند QUE93069، اکثر  اجزای شهاب سنگ کوچک و شکننده هستند و متاسفانه قابل استخراج نیستند.

ابعاد (سانتی متر): ۱.۹ *۱.۴* ۱.۳
جرم: ۳.۲ گرم (۱ قطعه)

 

این شهاب سنگ ها از نظر ترکیبی، شهاب سنگ های قمری فلدسپاتی (feldspathic lunar meteorite) می باشند.

منبع:wustl

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *