موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

بلک بیوتی

شهاب سنگ مریخی زیبای سیاه (black beauty)

تا به امروز، محققان  بیش از ۳۸۰  نمونه از شهاب سنگ های مریخی را بر روی زمین را جمع آوری کرده اند. یکی از آن شهاب‌سنگ‌های مریخی  NWA 7034 است که با نام مستعار زیبای سیاه (Black Beauty) نیز شناخته می شود و در سال ۲۰۱۱ در مراکش کشف شد این شهاب سنگ تنها ۳۲۰ گرم وزن دارد اما از دو جهت بسیار متمایز است اول اینکه تنها نمونه شهاب سنگ مریخی به اصطلاح موزائیکی شده (brecciated) است که بر روی زمین یافت شده.(به این معنی که حاوی قطعات انواع مختلف سنگ می باشد که به هم چسبیده اند.)

شهاب سنگ مریخی زیبای سیاه (black beauty)

نحوه تشکیل شهاب سنگ مریخی

 

 

دوم اینکه تحقیقات نشان داده که NWA 7034 قدیمی ترین شهاب‌سنگ مریخی شناخته شده است که قدمت آن به حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش می رسد.

در هنگام کشف شهاب سنگ دانشمندان دقیقا نمی دانستند زیبای سیاه از کجای مریخ آمده است. اما اکنون، محققان ممکن است نقطه منشا دقیق آن را مشخص کرده باشند.

در مطالعه جدید، دانشمندان از ابرکامپیوترها برای تجزیه و تحلیل تصاویر سطح مریخ استفاده کردند.

Anthony Lagain دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه Curtin استرالیا گفت:

“من و تیمم یک الگوریتم تشخیص دهانه برای تشخیص همه دهانه‌های برخوردی با قطر کمتر از ۱۰۰ متر  را توسعه دادیم که با استفاده از تصاویر با وضوح بالا از سطح مریخ، در نهایت حدود ۹۴ میلیون دهانه تشخیص داده شد.”

دهانه های مریخ

 

دانشمندان ۱۹ دهانه را به عنوان محتمل ترین نقاط مبدا شهاب سنگ های مریخی روی زمین شناسایی کردند. هنگامی که آنها خواص این دهانه ها را با خواص NWA 7034 مقایسه کردند، دریافتند که این اطلاعات فقط  با یک دهانه مطابقت دارد. آنها نام این دهانه را  کاراتا (Karratha) گذاشتند که برگرفته از شهری در استرالیایی می باشد که خانه یکی از قدیمی ترین سنگ های روی زمین است.

 

Anthony Lagain در ادامه گفت: منشا شهاب سنگ های مریخی یک معمای قدیمی بود. او خاطرنشان کرد که کشف زادگاه یک شهاب سنگ مریخی «تقریباً معادل یک مأموریت به مریخ و بازگشت نمونه می باشد که رایگان انجام شده».

شهاب سنگ مریخی زیبای سیاه (black beauty)

منبع:space.com

 

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *