موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

دکتر مسعود کیانی-نمایشگاه تخصصی گوهر سنگ ها

اولین نمایشگاه تخصصی گوهر سنگ ها

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی گوهرسنگ ایران دکتر مسعود کیانی، رئیس انجمن به گفت‌وگو با پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) با موضوع برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی گوهر سنگ ها پرداختند که در ادامه می توانید این گفت‌وگو را بخوانید لازم به ذکر است که این نمایشگاه توسط شرکت رستاک پاد ویژن از تاریخ ۳ تا ۶ اسفندماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می گردد.

 

مسعود کیانی بیان داشت: اولین دوره نمایشگاه تخصصی گوهر سنگ ها در سوم اسفند ماه، ممکن است با استقبال کم و یا کم و کاستی هایی برگزار شود ولی قطعا برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی گوهر سنگ ها نعمتی برای این حوزه و شروعی برای رسیدن به کمال است.

وی افزود: اگر مباحث حوزه گوهر سنگ ها رنگ و بوی علمی بگیرد و این فرهنگ در کشور جا بیفتد و سنگ ها بدون شناسنامه و تاییدیه رسمی به فروش نرسند این مهم محقق خواهد شد.

 

ایجاد اتحادیه مستقل گوهر سنگ؛ نبود دوستی و اخوت بین صنف زرگر و گوهر سنگ

 

کیانی تصریح کرد: حوزه گوهر سنگ از ابتدای امر از طلا و جواهر می توانست جدا و مستقل باشد و در راستای این مهم پیگیری هایی برای تشکیل اتحادیه مستقل در دست انجام است.

 

رئیس انجمن گوهر سنگ کشور با اشاره به اینکه برای برگزاری نمایشگاه تخصصی گوهر سنگ ها مخالفت هایی مبنی بر جدا کردن گوهر سنگ ها از طلا و جواهر مطرح شده است بیان داشت: صنف زرگران (اعم از سکه فروش و طلا ساز و طلا فروش) هیچ دوستی و اخوتی با صنف و صنعت گوهر سنگ ندارند و موجب سنگ اندازی در صنف گوهر سنگ شده اند و باعث شده اند که صنف گوهر سنگ به جایگاهی نرسد که بتواند از ارزش افزوده جهانی خود بهره مند شود.

 

وی اظهار داشت: واقعیت این است که با توجه به اینکه فعالان حوزه گوهر سنگ در کشور آنچنان قوی نیستند که بتوانند در اولین نمایشگاه تخصصی حضور قدرتمند داشته باشند به همین جهت مقرر شده فعالینی که نمی توانند غرفه داشته باشند به صورت میز در پاویون های بزرگتر حضور داشته باشند.

 

کیانی اذعان داشت: با توجه به اینکه  این نمایشگاه اولین نمایشگاه تخصصی گوهر سنگ است مقرر شده که زنجیره تولید گوهر سنگها از معدن به نمایش گذاشته شود  و در این راستا ورکشاپ های تخصصی برگزار و مشاوره دقیق تری در حوزه گوهر سنگ ها انجام می شود.

 

عدم تمایل کشور های خارجی برای حضور در نمایشگاه گوهر سنگ تهران

 

وی در مورد حضور کشور های خارجی در این نمایشگاه نیز بیان داشت: به دلیل تحریم ها بسیاری از کشور ها دوست ندارند با ایران کار کنند و علیرغم انجام مذاکرات با کشور های قوی در حوزه گوهر سنگ چون روس ها و هند ها برای برگزاری پاویون و ورکشاب، این کشور ها تمایلی به ریسک و خطر برهم زدن وجهه تجارت بین الملل خود نداشتند.

 

رییس انجمن صنفی گوهر سنگ کشور در ادامه با اشاره به اینکه مشکل اصلی در زنجیره صنعت گوهر سنگ کشور نبود تیم های قوی در بخش معدن برای انجام اکتشاف خوب است بیان داشت: متاسفانه در بخش استخراج و اکتشاف، آیین نامه های استخراجی و اکتشافی در حوزه گوهر سنگ در وزارت صمت و نظام مهندسی  وجود نداشت که در اقدام خوبی در نظام مهندسی معدن این مهم انجام شد.

 

وی ادامه داد: پذیرش سابقه گوهر تراشی و گوهر شناسی همکاران در بحث های اشتغال و ارتقا رتبه در نظام مهندسی از اتفاقات خوب این حوزه بوده است و افراد می توانند  با همین امتیازات گوهر تراشی، رتبه پایه گوهر تراش را در نظام مهندسی بالا ببرد.

 

تدوین آیین نامه ها و قانونمندی تجارت و مالکیت شهاب سنگ ها

 

کیانی تصریح کرد:  در حال نیز انجمن گوهر سنگ کشور موضوع تدوین و تامین بستر برای نوشتن آیین نامه های اکتشاف، استخراج و برداشت گوهر سنگ ها با کمک نظام مهندسی معدن  کشور و معاونت معدنی وزارت صمت را پیگیری می کند تا بتوان آیین نامه ای در زمینه اکتشاف و استخراج و مالکیت شهاب سنگ ها تدوین گردد.

 

وی بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از شهاب سنگ ها در کشور خواهان ندارند و باید از کشور خارج شود و در کشور مقصد به فروش برسد لذا به همین منظور بایستی آیین نامه های  صادرات و مالکیت رسمی شهاب سنگ ها مشخص شود.

 

رییس انجمن گوهر سنگ کشور خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مباحث موجود در بحث اکتشاف و استخراج  معدن بحث کانی ها و گوهر های موجود در کشور است که به صورت کلکسیونی یا تراش از کشور خارج می شوند که در این زمینه نیز با وزارت صمت در حال تدوین آیین نامه و ضابطه مندی در زمینه اکتشاف و مالکیت آن هستیم تا بتوان آنها را از کشور خارج کرد.

 

کیانی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه صنعت گوهر سنگ کارگروه تدوین استانداردها تشکیل شده و با کمک معاونت تدوین استاندارد های ملی سازمان ملی استاندارد، استانداردهای حوزه گوهر سنگ تدوین می شود بیان داشت: متاسفانه در کشور ما استاندارد های این حوزه ملی نشده و استخراج سنگ ها در کشور ما با کشورهای دیگر متفاوت تر است.

 

تولیدات گوهرسنگ کشور فاقد استانداردهای مورد قبول بازارهای جهانی

 

وی گفت: با توجه به اینکه آموزشها گوهر تراشی و گوهر شناسی فنی و حرفه ای استاندارد آموزش داده نمی شود باعث شده تولیدات حوزه گوهر سنگ ها استانداردهای قابل قبولی در بازارهای جهانی نداشته باشند لذا با انعقاد تفاهم نامه ای با مرکز ملی تربیت مربی وپژوهش های فنی و حرفه ای تربیت مربیان گوهر تراشی و گوهر شناسی عملیاتی شد که مهارت آموزان پس از چند دوره آموزش می توانند تکنسین گوهر تراش و گوهر شناس شوند.

 

کیانی ادامه داد: با پیگیری انجمن صنفی گوهر سنگ و از طریق بسیج مهندسین و بسیج سازندگی چند صد وام با سود ۴ درصد برای راه اندازی کارگاه های گوهر تراشی و تامین سرمایه در گردش کارگاه های فعال تامین شد.

 

رییس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران با اشاره به اینکه علیرغم رایزنی های انجام شده با دولت و مراجع قضایی متاسفانه در بحث گوهر شناسی و آزمایشگاه های متخلف هنوز به جایی نرسیده ایم اذعان داشت: تدوین استاندارد های راه اندازی واحد های استاندارد در کمیته ها موجب می شود با توجه به اصول و قواعد تدوین شده آزمایشگاه های گوهر شناسی دایر شوند.

 

نبود اجماع و متولی واحد در حوزه گوهر سنگ ها

 

وی با تاکید بر اینکه موتور محرک صنعت گوهر سنگ بحث بازار واقعی است بیان داشت: جلساتی با مسئولین برای خروج گوهر سنگ ها از گروه ۴ کالایی برگزار و مکاتباتی با سازمان توسعه تجارت شده است تا بتوان توسعه تجارت و صادرات گوهر سنگ ها به جایگاهی رساند که بتوان سنگ های تراش خورده را صادر و سنگ های راف را به کشور وارد کرد.

 

کیانی اذعان داشت: علیرغم تلاش و پیگیری های انجمن و ایمیدرو این مهم هنوز به جایی نرسیده است چرا که اجماع در دولت نیست و همه نهادها اعم از وزارت کار، فنی حرفه ای، میراث فرهنگی، وزارت اقتصاد ، وزارت علوم و … و حرکت جزیره ای  داشته و عملکرد آنها تجمیع  ندارد.

 

رئیس انجمن گوهر سنگ کشور ادامه داد: از سوی دیگر در وزارت صمت متولی واحدی در این حوزه وجود ندارد و اداره کل صنایع ورزشی و خلاق، معاونت معدنی و ایمیدرو سه واحد متولی مسائل حوزه گوهر سنگ هستند و  بین خود اجتماع ندارند.

 

 

منبع:goldnews

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *