موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

اوپال کمیاب

اوپال هارلکین-Harlequin Opal

در دنیای اوپال ها، اوپال هارلکین (Harlequin Opal) گوهرسنگی است که کلکسیونرها، دوستداران اوپال و معدنچیان آرزو دارند که بتوانند آن را پیدا کنند. این سنگ دارای یک الگوی بسیار نادر است.

یک الگوی هارلکین واقعی، یک الگوی تکرار شونده از اشکال الماس و یا مربع های کشیده است برخی از سنگ‌ها ممکن است شامل بخش کوچکی از این الگو باشند اما برای این که یک سنگ را اوپال هارلکین نامید باید الگو کل سنگ را بپوشاند و نه فقط در یک قسمت از آن وچود داشته باشد.

اوپال هارلکین-Harlequin Opalکلمه هارلکین (Harlequin) یک کلمه فرانسوی بود که در قرن شانزدهم برای توصیف  یک کمدین در نمایشنامه اپرا commedia dell’arte استفاده می شد و این شخصیت لباسی با اشکال نامنظم در رنگ های روشن به تن داشت.

Harlequin Opal چیست؟

این الگو  منحصرا در اوپال سیاه به وجود می آید . اوپال سیاه با رنگ بدنه N1 با داشتن این طرح می تواند حدود ۵,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار به ازای هر قیراط قیمت داشته باشد. این نشان می‌دهد که این الگو چقدر نادر است که خریداران حاضر به پرداخت این مبالغ بالا در حوزه اوپال ها هستند.

Barry O’Leary  (متخصص و نویسنده حوزه اوپال)  این گوهر سنگ را این گونه تعریف می کند: “اوپال گرانبها که یک الگوی رنگی موزاییک مانند را در تکه های گرد، زاویه دار و یا تقریباً مربعی با اندازه نسبتا یکسان نشان می دهد که ظاهری به هم ریخته را ایجاد می کند.”

تصاویر زیر از سنگ راف اوپال هارلکین  است. شگفت‌انگیز  می باشد که چنین سنگ راف ساده ای یکی از کمیاب‌ترین سنگ‌های قیمتی روی کره زمین را تولید می‌کند.

اوپال های اتیوپی نیز ممکن است دارای این الگو باشند، اما از بین ۲۰,۰۰۰  اوپال اتیوپیایی فروخته شده تنها ۳ تا ۴ عدد در واقع دارای الگوی واقعی اوپال هارلکین بوده اند. اکثر معدنچیان، اگر خوش شانس باشند، ممکن است فقط یک اوپال هارلکین واقعی را در طول زندگی خود پیدا کنند.همچنبن بسیاری از اوپال هایی که را در سایت های دیگر مشاهده خواهید کرد اوپال هارلکین واقعی نیستند.

اوپال هارلکین-Harlequin Opal

برخی از اصطلاحات توصیفی مورد استفاده برای طبقه بندی اوپال هارلکین

  • هارلکین آستریا(Asteria Harlequin) – یک طبقه بندی نادر که واحدهای رنگی درازی را نشان می دهد که از یک هسته مرکزی به بیرون تابش می کنند.
  • هارلکین آبی(Blue Harlequin) – هارلکینی که بازی رنگی مشخصی را در طیف آبی  نشان می دهد.
  • هارلکین تخته شطرنجی (Checkerboard Harlequin)- نوع بسیار کمیاب که واحدهای رنگی مربعی شکل را به طور منظم نشان می دهد.
  • هارلکین برگ شبدری (Cloverleaf Harlequin) – واحدهای رنگی با داشتن یک واحد مرکزی که توسط حلقه ای از واحدهای بیرونی احاطه شده است و طرح برگ شبدر را تشکیل می دهند.
  • هارلکین فلس ماهی (Fish scale Harlequin) – الگویی شبیه طرح فلس ماهی.

در زیر یک اوپال مشکی هارلکین واقعی با رنگ بدنه N1  را ببینید

اوپال مشکی هارلکین واقعی

منبع: opalauctions

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *