موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

آزمایش شهاب سنگ با تلوزیون

باورهای های غلط درباره آزمایش شهاب سنگ

قبل از اینکه به روش های آزمایش شهاب سنگ اشاره کنیم باید بدانیم شهاب سنگ چیست و یک شهاب‌سنگ چگونه به سطح زمین میرسد . شهاب سنگ یک تکه جامد بازمانده از جرم‌هایی مانند یک دنباله‌دار، سیارک یا شهاب‌واره است که در اصل در فضای بیرونی جو زمین تشکیل شده و توانسته پس از گذر از جو و تاب آوردن بازخورد این گذر، بر روی سطح زمین یا یک سیاره دیگر فرود می آید.

شهاب سنگ ۱۴ تنی پیدا شده در ایالات متحده آمریکا که از جنس آهن-نیکل می باشد 

روزانه نمونه های زیادی توسط کاوشگران شهاب سنگ در کشور ایران پیدا میشود که متاسفانه اکثر این افراد اطلاعات اولیه در مورد شهاب سنگ ها ندارند و با مراجعه به اینترنت و شبکه های مجازی به اطلاعات غلطی دسترسی پیدا میکنند که آن ها را گمراه میکند.این اطلاعات باعث میشود که تمام زحمات و تلاش های کاوشگران بی نتیجه بماند. ازباورهای غلطی که بین عموم باب شده است آزمایش شهاب‌سنگ با گوشی ، آزمایش شهاب سنگ با تلوزیون ،آزمایش شهاب سنگ با لامپ و آزمایش شهاب سنگ با یخ است که همگی هیچ مبنای علمی ندارند .

آزمایش شهاب سنگ با تلوزیون :

خیلی از افراد بر این باورند با استفاده از آزمایش شهاب سنگ با تلوزیون میتوانند تشخیص بدهند سنگی که پیدا کرده اند شهاب سنگ است یا خیر فارغ از اینکه تنها راه شناخت شهاب سنگ سپردن نمونه به دست متخصصان در این حوزه است که با استفاده از آنالیز شیمیایی و پتروگرافی و بافت شناسی میتواند اصالت نمونه را تعیین کنند .

 

آزمایش شهاب سنگ با تلوزیون

باور غلط تاثیر شهاب سنگ بر صفحه ی تلوزیون

 

یک قطعه شهاب سنگ ممکن است تا چند ده هزار دلار قیمت گذاری شود و این قیمت بالا کاوشگران را وسوسه میکند که وقت زیادی برای پیدا کردن شهاب سنگ های مریخ و شهاب سنگ های ماه بگذارند. آزمایش شهاب سنگ با تلوزیون به این دلیل در بین عموم افراد به محبوبیت رسیده است که به دلیل خاصیت مغناطیسی خیلی از سنگ های زمینی بر روی صفحه ی تلوزیون تاثیر گذاشته و این افراد به اشتباه فکر میکنند شهاب سنگ مریخ یا شهاب سنگ ماه پیدا کرده اند و میتوانند به قیمت های هزار دلاری بفروشند .

آزمایش شهاب سنگ با گوش پاک کن :

متاسفانه باور غلط دیگری در میان زمینه وجود دارد آزمایش نیکل شهاب سنگ توسط گوش پاک کن و سرکه یا ماده شیمیایی دی متیل می باشد که جستجوگران آماتور بر این باورند که سنگ هایی که دارای عنصر شیمیایی نیکل می باشند تحت تاثیر دیمتیل و سرکه به رنگ صورتی تغیر رنگ می دهد . خیلی از دفاتر غیر مجاز که خود را بعنوان خربدار سنگ معرفی مینمایند و از این همین باور های غلط سو استفاده نمونده و این را بعنوان شواهد مثبت اولیه شهاب سنگ بودن یک نمونه معرفی میکنند و با همین بهانه و دادن وعده خرید شهاب سنگ با قیمت های چشم گیر جستجوگران را برای آزمایش کردن شهاب سنگ به دفاتر خود کشانده و هزینه کارشناسی بالایی میگیرند . حتی در بعضی مواقع افرادی که دارای شهاب سنگ واقعی و ارزشمند هستند هم با مدارک اصالت معتبر به این دفاتر خریداران جعلی برای فروش مراجعه میکنند و با این فکر که مطمعن هستن نمونه هایشان اصالت دارد هزینه های سنگین به اصطلاح کارشناسی را پرداخت میکنند ولی چون از قبل معامله ای در کار نبوده کارشناس این دفاتر با ادعا فراوان که بنده دکترا این رشته هستم و اینکه آن آزمایشگاه های معتبر اشتباه کرده اند اصالت نمونه را رد میکنند و با تهمت و افترا از صاحب نمونه ها کلاهبرداری میکنند.

 

آزمایش خانگی شهاب سنگ با یخ، سرکه، گوش پاک کن و... که اشتباه است

 

با توجه به مطالب گفته شده چیزی بنام تست یا ازمایش خانگی جهت شناسایی شهاب سنگ و جواهرات نداریم و این روش ها اکثرا باعث تخریب و اسیب رساندن به سنگ ها می باشند و اگر حتی سنگی در نهایت توسط انالیز های علمی تایید شود ممکن است با این انالیز های مخرب و ممنوع گوهرشناسی که بیان شد از قیمت و ارزش آن گوهر کاسته شود.

 

 

منبع: موسسه گوهرشناسی کیپا دانشگاه خوارزمی

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *