موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

صدف نارنجی

زیبایی صدف خاردار-spiny oyster

صدف خاردار (spondylus) یک نرم تن دوکفه ای است که در مکان های مختلفی از جمله سواحل اقیانوس آرام یافت می شود. پوسته دو قسمتی لولایی آن دارای خارهای نوک تیز است که از آن خارج می شود، از این رو  به آن صدف خاردار گفته می شود. اگرچه مدت‌ها تصور می‌شد که این خارها برای محافظت هستند، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که ممکن است به عنوان نقاط اتصال برای سایر موجودات دریایی مانند جلبک‌ها و اسفنج‌ها نیز استفاده شود. وقتی این موجودات به صدف خاردار می‌چسبند، خارهای بدنه صدف به استتار آن از شکارچیان نیز کمک می‌کنند.

صدف خاردار-spiny oyster

 

صدف خاردار-spiny oyster

 

از لحاظ تاریخی از آن به عنوان هدیه ای به خدایان برای برداشت خوب محصولات یا صرفاً برای بارش باران مورد نیاز استفاده می کردند. اینکاها آن را “مولو” (mullu) می نامیدند و مطمئن  می شدند که همیشه کسی وجود دارد که  این نرم تنان را برای هدیه به معبد برداشت کند اما امروزه به آن صدف خاردار  (spiny oyster) می گویند که زیبایی عجیب و غریب این صدف ها آن را به ماده ای ارزشمند برای جواهرات دست ساز تبدیل کرده.

در گذشته، صدف خاردار از طریق روش نسبتاً خطرناکی به نام “غواصی آزاد” برداشت می شد. غواصان به اعماق لازم برای جمع آوری این نرم تنان می رفتند و آنها را با توری به سمت قایق های خود می بردند. امروزه آنها تقریباً به همین روش اما با تجهیزات و تکنیک‌های مدرن و بسیار ایمن تر برای غواصان، برداشت می‌شوند.

رنگ پوسته صدف خاردار از صورتی روشن تا نارنجی و بنفش متغیر است. زیبایی و درخشندگی رنگ های آن باعث محبوبیت آن در بین هنرمندان جواهرسازی شده است. قسمت داخلی پوسته اغلب دارای آستر قرمز رنگ بوده و در قسمت بیرونی آن شیارهایی وجود دارد. هنگامی که در جواهرات استفاده می شود، پوسته صاف و صیقلی می شود و رنگ های درخشان در آن باقی می مانند. هنگامی که پوسته جلا داده می شود، ترکیب زیبایی با فیروزه ایجاد می کند و این ترکیب آن ها را به انتخاب محبوب هنرمندان بومی آمریکا تبدیل می کند.

صدف خاردار-spiny oyster

زیبایی طبیعی سنگ ها و صدف هایی مانند صدف خاردار جزء مهمی از جواهرات دست ساز بومی آمریکا را تشکیل می دهد. درخشش  بی نظیر چنین موادی باعث می شود این قطعات هنری به عنوان میراثی برای نسل ها گرامی داشته شوند.

 

صدف خاردار-spiny oyster

 

 

منبع: tskies

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *