موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

شهاب سنگ مریخی

شهاب سنگ‌ها از کجا می آیند؟

تشخیص تفاوت بین یک شهاب سنگ و یک سنگ زمینی می تواند دشوار باشد، اما مکان های خاصی وجود دارد که تشخیص آنها از هم آسان تر است. بیابان ها؛ در بیابان های شنی با مناطق باز و بزرگ از ماسه و با پوشش کم از سنگ، شهاب سنگ‌های تیره خودنمایی می کنند. به طور مشابه، شهاب سنگ‌ها را می‌توان در بیابان‌های سرد و یخی، مانند دشت‌های یخ‌زده قطب جنوب، آسان‌تر تشخیص داد.

 

شهاب سنگ‌ها از کجا می آیند؟

 

شهاب سنگ‌ها از کجا می آیند؟

دانشجویی از دانشگاه خارطوم در سودان در حال جستجوی بیابان برای یافتن شهاب سنگ 

 

 

چرا ما به شهاب سنگ‌ها اهمیت می دهیم؟

شهاب سنگ هایی که به زمین می افتند نشان دهنده برخی از مواد اولیه و متنوعی هستند که میلیاردها سال پیش سیارات را تشکیل دادند. با مطالعه شهاب‌سنگ‌ها می‌توانیم درباره تاریخچه منظومه شمسی خود اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

شهاب سنگ‌ها از کجا می آیند؟

بیشتر شهاب‌سنگ‌هایی که روی زمین یافت می‌شوند از سیارک‌های متلاشی شده هستند، اگرچه برخی از مریخ یا ماه می‌آیند. در تئوری، قطعات کوچک عطارد یا زهره نیز می توانستند به زمین رسیده باشند، اما هیچ کدام به طور قطعی شناسایی نشده اند.

دانشمندان می توانند بر اساس سرنخ های شواهد مشخص کنند که منشاء شهاب سنگ ها از کجاست. آن‌ها می‌توانند از مشاهدات عکاسی سقوط شهاب‌سنگ‌ها، برای محاسبه مدارها و تخمین مسیرشان از کمربند سیارک‌ها، استفاده کنند. آنها همچنین می توانند خواص ترکیبی شهاب سنگ ها را با انواع مختلف سیارک ها مقایسه کنند. و قدمت شهاب سنگ ها را تا ۴.۶ میلیارد سال نیز مورد بررسی قرار دهند.

 

شهاب سنگ ها از کجا می آیند؟-شهاب سنگ مریخی

این سنگ روی مریخ که مریخ نورد کنجکاوی ناسا با آن مواجه شد یک شهاب سنگ آهنی به نام “لبنان (Lebanon)” است. عرض لبنان حدود ۲ یارد یا تقریبا ۲ متر است . قطعه کوچکتر”لبنان ب” نام دارد.

 

شهاب سنگ‌های مریخی را می‌توان به سیاره سرخ نسبت داد زیرا حاوی گازهای به دام افتاده است که با آنچه ماهواره‌ها و مریخ نوردها در مریخ یافته‌اند مطابقت دارد. به همین ترتیب، اگر ترکیب یک شهاب‌سنگ شبیه سنگ‌هایی باشد که فضانوردان در طول مأموریت آپولو از ماه آورده‌اند، احتمالاً شهاب سنگ از ماه آمده است. به لطف ماموریت دان ناسا (Dawn mission)، می دانیم که دسته ای از شهاب سنگ ها به نام howardite-eucrite-diogenite یا (HED) از سیارک وستا در کمربند سیارکی اصلی بین مریخ و مشتری آمده اند.

 

چه نوع شهاب سنگی پیدا شده است؟

بیش از ۵۰,۰۰۰ شهاب سنگ روی زمین پیدا شده است.

از این تعداد، ۹۹.۸٪ از سیارک ها می آیند. بخش کوچک باقی مانده (۰.۲٪) از شهاب سنگ ها تقریباً به طور مساوی بین شهاب سنگ های مریخ و ماه تقسیم شده است. بیش از ۶۰ شهاب سنگ شناخته شده مریخی بر اثر برخورد شهاب‌واره به مریخ از آن جدا شده اند. همه آن ها سنگ های آذرین هستند که از ماگما متبلور شده اند. این سنگ‌ها بسیار شبیه سنگ‌های زمین هستند ولی دارای ترکیبات متمایز هستند که نشان‌دهنده منشأ مریخی آن ها می باشد.

 

Black Beauty

این شهاب سنگ مریخی با نام ۷۰۳۴ شمال غربی آفریقا (NWA) و با نام مستعار “Black Beauty”، تقریباً ۱۱ اونس (۳۲۰ گرم) وزن دارد.

 

نزدیک به ۸۰ شهاب‌سنگ ماه از نظر کانی‌شناسی و ترکیب مشابه سنگ‌های ماه مأموریت آپولو هستند، اما به اندازه‌ای متمایز هستند که نشان دهند از دیگر بخش‌های ماه آمده‌اند. مطالعات مربوط به شهاب‌سنگ‌های ماه و مریخ مکمل مطالعات سنگ های ماه بدست آمده از مأموریت آپولو و اکتشاف روباتیک مریخ می باشند.

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *