موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

شهاب سنگ آهنی

شهاب سنگ آتاکسیت چینگا

 قطعاتی از شهاب سنگ آتاکسیت چینگا (Chinga) در رودخانه چینگا و شاخه های آن توسط کاوشگرانی که در جستجوی طلا بودند در سال ۱۹۱۳ کشف شد. شکارچیان شهاب سنگ تاکنون بیش از ۲۵۰ نمونه را از آن رود خانه به دست آوردند اما امروزه تنها  فقط تعداد بسیار کمی شهاب سنگ در آن جا یافت می شود

اگرچه دانشمندان سعی کرده‌اند دهانه‌های احتمالی ناشی از برخورد شهاب سنگ را پیدا کنند اما سقوط شهاب‌سنگ چینگا ممکن است باعث ایجاد دهانه برخوردی نشده باشد بر اساس نهشته‌هایی (deposit) که شهاب‌سنگ‌های چینگا در آن یافت می‌شوند تخمین زده می‌شود که سقوط بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ سال پیش رخ داده است. چندین محقق استدلال کردند که چینگا قبل از اینکه به مکان پیدایش فعلی منتقل شود، روی یک یخچال طبیعی سقوط کرده است.

نام: چینگا (Chinga)
نام اختصاری : هیچ علامت اختصاری رسمی برای این شهاب سنگ وجود ندارد.
مشاهده سقوط : خیر
سال اکتشاف: ۱۹۱۳
کشور: روسیه
وزن: ۲۰۹.۴ کیلوگرم

این شهاب سنگ متعلق به آتاکسیت ها است و میزان نیکل آن ۱۶.۴ درصد است. در پایین تعدادی از عکس های این شهاب سنگ را مشاهده می کنید.

شهاب سنگ آتاکسیت چینگا-Chinga meteorite

Chinga meteorite

دسته‌بندی شهاب‌سنگ‌ (Meteorite classification)

شهاب سنگ چینگا در سال ۲۰۰۰ ابتدا به عنوان یک شهاب سنگ IVB (زیرگروه “an”) دسته بندی شد، اما این شهاب سنگ در سال ۲۰۰۶ در دسته بندی (Iron-ung) قرار گرفت.

 

 

 

شهاب سنگ آتاکسیت چینگا Chinga meteorite

شهاب سنگ آهنی

 

شهاب سنگ های آهنی آتاکسیت ATAXITES

برخی از شهاب سنگهای آهنی ممکن است هیچ الگو ساختار درونی آشکاری را نشان ندهند و در اصطلاح یونانی “بدون ساختار” آتاکسیت (Ataxites) نامیده می شوند. آتاکسیت ها در درجه اول از تائنیت غنی از نیکل تشکیل شده اند و کاماسیت فقط به صورت لایه های میکروسکوپی و دوکی شکل یافت می شود. در نتیجه ، نشان می دهد آتاکسیت ها  شهاب سنگ های غنی از نیکل میباشند و از نادرترین آنها هستند. در بین ۵۰ مورد سقوط شهاب سنگ آهنی ، هیچ یک از آنها آتاکسیت نبوده است در واقع تمام آتاکسیت های شناخته شده کشف شده هستند. بزرگترین شهاب سنگ شناخته شده که هوبا (Hoba) نام دارد نیز یک شهاب سنگ آتاکسیتی  می باشد.

 

 

منبع:meteorite-recon

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *