موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

شهاب سنگ اوکتاهیدریت تولوکا

شهاب سنگ اوکتاهیدریت تولوکا (Toluca) با نام دیگر  Jiquipilco برای اولین بار در سال ۱۷۷۶ در مکزیک کشف شد و یکی از قدیمی ترین شهاب سنگ های شناخته شده روی زمین است. در تپه‌های غرب مکزیکوسیتی، نمونه‌های متعددی از تولوکا وجود دارد که برای قرن ها، مردم مکزیکی اطراف آن جا از  قطعات این شهاب سنگ به عنوان منبع فلز برای ابزارهای مختلف استفاده می کردند.

شهاب سنگ اوکتاهیدریت

شهاب سنگ اوکتاهیدریت تولوکا (Toluca)

 

نام: تولوکا
مخفف: هیچ علامت اختصاری رسمی برای این شهاب سنگ وجود ندارد.
سقوط شهاب سنگ مشاهده شده: خیر
سال کشف: ۱۷۷۶
کشور: مکزیک
جرم:  حدود ۳ تن

 

دسته‌بندی شهاب‌سنگ‌ (Meteorite classification)

شهاب سنگ تولوکا در سال ۲۰۰۶ به عنوان یک شهاب سنگ IAB-sLL دسته بندی شد این شهاب سنگ  در حال حاضر یکی از ۳۵ شهاب سنگ تایید شده و طبقه بندی شده به عنوان  IAB-sLL است.

شهاب سنگ اوکتاهیدریت

 

 

اکتاهدریت ها OCTAHEDRITES 

متداول ترین بافتی که در سطح شهاب سنگ های آهنی دیده می شود متشکل از رشد کم و بیش ریز دانه های لایه ای آلیاژهای کاماسیت (kamacite) و تائنیت (taenite) است که در زوایای مختلف یکدیگر را قطع می کنند. این الگوهای جذاب از نوارها و روبان های متقاطع ، رشد درونی صفحات بزرگتر کاماسیت و تائنیت را نشان می دهد. این شکل بین رشدی دارای آرایش فضایی به شکل یک هشت ضلعی است . بنابراین ، این شهاب سنگهای آهنی را اکتاهدرون (octahedron) می نامند. در بین فضاهای صفحات بزرگتر کاماسیت و تائنیت اغلب توسط مخلوط ریز دانه های کاماسیت و تائنیت به نام پلسیت (plessite) پر می شوند . اکتاهدریت ها بر اساس عرض لایه بندی کاماسیت خود به چندین زیر گروه تقسیم می شوند و هر زیرگروه با یک کلاس شیمیایی خاص از شهاب سنگ های آهن مرتبط است.

شهاب سنگ اوکتاهیدریت

 

شهاب سنگ اوکتاهیدریت

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *