موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

کشف آندرادیت رنگین کمانی در چین

گارنت آندرادیت رنگین کمانی که در شهر چیفنگ، (Chifeng) مغولستان داخلی(Inner Mongolia-منطقه‌ای در چین است که از سوی شمال با مغولستان و روسیه هم‌مرز است) یافت شد، اخیراً در بازار چین مشاهده شده است. گارنت رنگین کمانی اولین بار در سال ۱۹۴۳ در ایالت نوادا ایالات متحده ( Adelaide Mining District, Nevada)کشف شد و همچنین در مکزیک(Sierra Madre Mountains, Sonora, Mexico) و ژاپن(Nara, Japan) یافت می شود.

دو نمونه راف جمع آوری شد را در شکل ۱ مشاهده می کنید که دو گوهرسنگ ۲۵ قیراطی و ۱۲۵ قیراطی می باشند طبق اطلاعات ، این اولین گزارش گارنت آندرادیت رنگین کمانی در چین است که نتایج تست گوهرشناسی استاندارد مطابقت آن با گارنت را تایید کرده و در آن بر اساس پرتو ایکس ، کلسیم، سیلیس، آهن، آلومینیوم، منگنز، منیزیم، تیتانیوم و سدیم شناسایی شدند.

آندرادیت رنگین کمانی

شکل ۱. نمونه های آندرادیت رنگین کمانی (۲۵ قیراطی و ۱۲۵ قیراطی) از منطقه Lindong در مغولستان. همانطور که در عکس سمت چپ نشان داده شده است، نمونه G-1  پدیده رنگین کمانی را در سطح مقطع (۲۱۱) نشان می دهد اما در سطح مقطع  (۱۱۰) نشان نمی دهد . عکس از Jiuchang Yang.

RAMAN

شکل ۲ .نمونه G-1 بر اساس مقایسه با نمونه ای از پایگاه داده RRUFF به عنوان آندرادیت شناسایی شد.

یک مطالعه روی آندرادیت ژاپنی نشان داد که اثر رنگین کمانی ناشی از رشد متناوب لایه‌های غنی از آهن و لایه‌های غنی از آلومینیوم است. این لایه ها باعث ایجاد پدیده تداخل لایه نازک (Thin-film interference) در ساختار کریستالی می شوند (Hainschwang and Notari, 2006). بنابراین، ما حدس می زنیم که رنگین کمانی آندرادیت تازه کشف شده در مغولستان ارتباط نزدیکی با دوقلویی ندارد، اما ممکن است ارتباط نزدیکی با تداخل لایه نازک ناشی از ساختار رشد لایه ای آن داشته باشد.

 

 آندرادیت رنگین کمانی- تداخل لایه نازک-Thin-film interference

شکل ۳. نمونه G-1 رنگین کمانی قوی را با طیف کاملی از رنگ ها نشان می دهد. برای باندهای خاص، رنگ با تغییر زاویه دید تغییر نمی کند.این تصویر مربوط به سطح مقطع (۲۱۱) است. فتومیکروگراف از  Jiuchang Yang

منبع وبسایت : GIA

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

2 دیدگاه

  1. ایمان صفا گفت:

    خیلی جالب بود من گارنت هارو خیلی دوست دارم

    1. بهنام علیزاده گفت:

      سپاس

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *