موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

زبرجد (Peridot)

زبرجد (Peridot) زمینی و فرا زمینی

در حالی که دانشمندان در مورد سیارات الماسی که در کهکشان در حال گردش هستند گمانه زنی می کنند، حداقل یک گوهرسنگ قیمتی فرازمینی در میان ما وجود دارد. زبرجد (Peridot)، یک جواهر سبز – زیتونی است که در اینجا روی زمین نیز یافت می شود همپنین گاهی اوقات از شهاب سنگ ها به دست آمده و به عنوان یک گوهرسنگ قیمتی تراش خورده است، اگرچه  این نمونه ها به قدری نادر هستند که بعید است آن ها را در نمایشگاه جواهرات پیدا کنید. اما محققان GIA (موسسه گوهرشناسی آمریکا) ۲۶ نمونه فرازمینی را جمع آوری کردند تا تفاوت های بین آن ها و همتایان زمینی آن ها را کشف کنند. این یافته ها در مجله GIA’s Gems & Gemology’s  مورخ پاییز ۲۰۱۱ منتشر شده است.
این آویز طلا دارای زبرجد فرازمینی صیقل خورده است که بر روی یک بستر صدف مروارید ساز سوار شده . عکس از GIA / Robert Weldon.
زبرجد نسخه گوهری  یک کانی به نام الیوین (Olivine) است که از آهن، منیزیم و سیلیسیم تشکیل شده. الیوین از منظر زیبایی زینت دهنده همسایگان منظومه شمسی ما است، از جمله برخی شهاب سنگ های سنگی_اهنی که گاهی اوقات روی سیاره ما می افتند. در حالی که چنین شهاب سنگ هایی به اندازه کافی نادر هستند، گرمای شدید حاصل از سفر آن ها به زمین و انفجار آن ها باعث می شود که تعداد کمی از نمونه‌ها دست نخورده و سالم باقی بمانند که تقریباً همیشه اندازه آن ها کوچک است.
زبرجد موجود در کره زمین اما یکی از اولین سنگ هایی بود که توسط بشر ارزشمند و قیمتی شمرده شد. مصریان باستان پس از کشف ذخایری در جزیره سنت جان در دریای سرخ، آن را «گوهر خورشید» نامیدند. امروزه، منابع زبرجد شامل ایالات متحده (آریزونا، تگزاس و هاوایی)، چین، میانمار و پاکستان است که بسیاری از بزرگترین و بهترین نمونه ها را تولید می کنند. رنگ جذاب زبرجد و قیمت نسبتاً مناسب، آن را در بین طراحان جواهرات در سراسر جهان محبوب کرده است.
دکتر اندی شن، جان کویوولا و دکتر جیمز شیگلی، محققین GIA، نمونه هایی را از چندین معدن زمین جمع آوری کردند و آنها را با ۲۶ نمونه گرفته شده از شهاب سنگ Esquel، مهمترین سنگ فرازمینی دارای زبرجد مقایسه کردند.
این شهاب سنگ عظیم که حدود ۵۰ سال پیش در آرژانتین کشف شد، حاوی کریستال های الیوین متعددی بود. یک کلکسیونر آمریکایی بیشتر Esquel را در سال ۱۹۹۲ خریداری کرد و آن را به چند بخش برای فروش تقسیم کرد.سه نمونه از سنگ هایی که توسط GIA مورد بررسی قرار گرفتند سنگ های قیمتی تراش خورده بودند، در حالی که نمونه های دیگر بخشی از سنگ های اسلب بودند.
بخشی از شهاب سنگ نیمه شفاف Esquel، ترکیبی از کریستال های زبرجد (Peridot) فرا زمینی را نشان می دهد. عکس از GIA / Robert Weldon.
تیم GIA با استفاده از یک پرتو لیزر و طیف سنجی جرمی پیچیده که می تواند مقادیر کمی از عناصر درون سنگ های قیمتی را تشخیص دهد، تفاوت های قابل توجهی بین زبرجد زمینی و فرازمینی کشف کردند. در آزمایش های آن ها سطوح مختلفی از لیتیوم، وانادیم، نیکل، منگنز، کبالت و روی بین این دو یافت شد که به محققان و در نهایت خریداران جواهر اجازه می داد تا با اطمینان بین زبرجد با منشاء زمینی و فرا زمینی تمایز قائل شوند.
این زبرجد (Peridot) فرازمینی ۱.۱۲ قیراطی که از شهاب سنگ Esquel استخراج شده و در تصویر بر روی برش اسلب از شهاب سنگ قرار دارد.  عکس از Robert Weldon -GIA 
منبع:GIA

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *