موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

قابلیت پوشیدن (Wearability) جواهرات

با فرض اینکه به طور مرتب جواهرات خود را با چکش نمی کوبید، خراشیدن خطری است که بیشتر با آن مواجه می شوید. به این فکر کنید که هر روز چند بار دستان خود را داخل جیب، کیف، محفظه دستکش و کشوهای میز قرار می دهید. حالا به این فکر کنید که وقتی این کارها را انجام می دهید چه سایش هایی به انگشتر  وارد می شود.سختی (hardness) گوهر میزان سایش آن ها را مشخص می کند . این اغلب به عنوان قابلیت پوشیدن (Wearability) یا گاهی اوقات دوام (durability) نامیده می شود.
یک عقیق با سختی ۶ به سرعت با خراش های ریز پوشیده می شود و اگر هر روز به عنوان سنگ انگشتر استفاده شود، جلا خود را از دست می دهد. به یاد داشته باشید، کوارتز (سختی ۷) یکی از رایج ترین کانی های روی زمین است.به سادگی پاک کردن گرد و غبار از مواد نرم تر باعث خراش آن می شود. خراش ها ممکن است کوچک و حتی میکروسکوپی باشند، اما به مرور زمان جمع می شوند و قابل مشاهده می شوند. از سوی دیگر، یاقوتی با سختی ۹ برای سال‌ها درخشان باقی می ماند و جلای خود را نگه می دارد، زیرا سخت‌تر از بسیاری از ذرات ساینده‌ای است که در سایش  آن نقش دارند.

درجات قابلیت پوشیدن (Wearability):

از نظر عملی، جواهراتی که نرم تر از کوارتز هستند، جلا خود را از دست می دهند و به سادگی پس از تمیز کردن کدر می شوند. ۷ یا بالاتر در مقیاس Mohs معمولاً نشان می دهد که یک جواهر برای استفاده معمولی از جواهرات به اندازه کافی سخت است. این یک دستورالعمل و راهنما است، نه یک قانون سخت و دقیق. مروارید و اوپال از محبوب ترین گوهر ها برای جواهرات هستند اما  مقیاس آن ها بسیار کمتر از ۷ هستند.
قابلیت پوشیدن را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:
  • عالی (Excellent)
  • خیلی خوب(Very Good)
  • خوب(Good)
  • بد (Poor)
  • فقط برای نمایش (Display Only)
درجه “عالی” به این معنی است که یک سنگ می تواند تقریبا در هر نوع محیطی برای هر مناسبتی، حتی استفاده روزانه پوشیده شود. سنگی با درجه سایش “بد”، مانند یک اوپال، به این معنی است که استفاده از آن باید بسیار با دقت انجام شود و تنها باید گاهی اوقات یا در شرایط مناسب از آن استفاده کرد.سنگ های “فقط  برای نمایش” فقط برای کالکشن ها یا نمایش هستند.
انگشتر یاقوت با Wearability یا قابلیت پوشیدن عالی
انگشتر یاقوت با Wearability یا قابلیت پوشیدن عالی
انگشتر گارنت با Wearability یا قابلیت پوشیدن خیلی خوب
انگشتر گارنت با Wearability یا قابلیت پوشیدن خیلی خوب
انگشتر تانزانیت با Wearability یا قابلیت پوشیدن خوب
انگشتر تانزانیت با Wearability یا قابلیت پوشیدن خوب
منبع:gemsociety

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *