موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

مطالعه الماس

مطالعه اسرار اعماق زمین به کمک الماس ها

الماس یکی از آلوتروپ های کربن است که در فشارهای بالا پایدار است.الماس ها فقط به عنوان جواهر کاربرد ندارند و  مطالعه الماس ها می توانند برای زمین شناسان نیز بسیار مفید باشند.

در حقیقت، همانطور که مطالعه جدید نشان داد، برخی از الماس ها حتی می توانند اسرار تکامل زمین را فاش کنند.الماس به عنوان سخت ترین ماده معدنی طبیعی شناخته شده، می تواند تا حد زیادی در طبیعت باقی بماند.

در  این مقاله، نویسندگان بررسی مواد به دام افتاده در الماس‌های فوق‌عمیق را به‌عنوان منبعی جایگزین برای انبوهی از اطلاعات در مورد وضعیت شیمیایی درون زمین در طول زمان، معرفی می کنند

از سوی دیگر، الماس‌های بسیار عمیق می‌توانند انواع زیادی از نمونه‌های واقعی و مستقیم را حتی از عمق ۱۰۰۰ کیلومتری سیاره ما به دام بیندازند. بنابراین، اندازه گیری ترکیب شیمیایی این اجزاء بکر، دیدگاه واقعی تری در مورد ترکیب شیمیایی درون اعماق زمین ارائه می دهد.

آنچه ما در مورد ترکیب شیمیایی اعماق زمین می دانیم عمدتاً توسط مشاهدات ژئوفیزیکی غیرمستقیم (به عنوان مثال، سرعت امواج لرزه ای و چگونگی تغییر آنها با عمق)، توسط آزمایش های آزمایشگاهی با فشار و دمای بالا که به ترکیبات ساده از زمین محدود می شود، بدست می آید.

مواد اولیه و محاسبات که از نظر تنوع ترکیبی قابل بررسی باشند نیز بسیار محدود هستند. در واقع، بیشتر چیزهایی که در مورد ترکیب اعماق زمین می دانیم،  بدست آمده از برون یابی   (extrapolation)  است.

 

تشکیل الماس ها ی فوق عمیق  و لیتوسفری

 

تشکیل الماس های فوق عمیق و لیتوسفری-مطالعه الماس ها

این تصویر  مناطق رشد الماس های لیتوسفری (۲۵۰ کیلومتر اول عمق) و الماس های فوق عمیق (عمق ۴۱۰-۷۰۰ کیلومتر) را نشان می دهد.

 

الماس آبی-مطالعه الماس ها

الماس‌های آبی، این جواهر کمیاب در عمیق‌ترین قسمت گوشته زمین تشکیل می‌شوند این  الماس آبی طبیعی حاوی اجزاء سیاه رنگ فروپریکلاز (Mg,Fe)O که حداقل عمق تشکیل  (حدود ۴۵۰-۴۸۰ کیلومتر عمق) را نشان می دهد.رنگ آبی در الماس مانند الماس Hope از موسسه اسمیتسونیان، به دلیل وجود مقدار بسیار کمی بور B است که جایگزین کربن در ساختار الماس می شود.

علم زمین هنوز با بسیاری از ناشناخته های مهم در مورد شیمی اعماق زمین مواجه است. ترکیب دقیق هسته زمین چیست و چگونه در نتیجه تمایز زمین اولیه تکامل یافته است؟ چگونه اتمسفر اولیه از گازهای خارج شده از زمین تکامل یافته است؟

شیمی زمین  چقدر همگن است و مقیاس طول ناهمگنی ها چقدر است؟ پاسخ به این سؤالات مستلزم اطلاعات مستقیم در مورد ترکیب شیمیایی اعماق زمین در طول زمان است، و این احتمالاً تنها از اجزای محبوس شده در الماس ها در زمان رشد آنها بدست می آید.

منبع:www.nature.com

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *