موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

کریستال کوارتز

کشف کریستال کوارتز خارج از منظومه شمسی

طبق داده های تلسکوپ فضایی جیمز وب بادهایی که با سرعت چند میلیون مایل بر ساعت در سیاره گازی و دوردست WASP-17b می وزند، حاوی کریستال های کوارتز کوچکی در اتمسفر آن هستند به این ترتیب برای اولین بار کریستال کوارتز در خارج از منظومه شمسی کشف شد

دیوید گرنت از دانشگاه بریستول در انگلیس و رهبر پژوهش جدید در بیانیه ای در این باره می گوید: ما با بررسی مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل متوجه شدیم ذراتی هوابرد در اتمسفر سیاره وجود دارد، اما انتظار نداشتیم آنها از جنس کوارتز باشند.

 

کشف کریستال کوارتز خارج از منظومه شمسی

WASP-17b یک سیاره خارق العاده است که هر مدار آن دور ستاره اش ۳.۷ روز طول می کشد. این سیاره در فاصله ۷.۸ میلیون کیلومتری ستاره اش قرار داد. این ستاره به نوبه خود نیز ۱۳۰۰ سال نوری از زمین دور است. WASP-17b چنان به ستاره میزبان خود نزدیک است که دمای آن طی روز به ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد می رسد.

از آنجا که اتمسفر این سیاره خارج از منظومه شمسی بسیار داغ است، عرض WASP-17b حدود ۲۸۵ هزار کیلومتر بیشتر شده که ۲ برابر قطر مشتری است.

نانوکریستال های کوارتز (SiO۲)

بخش اعظم WASP-17b از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. تلسکوپ جیمز وب دی اکسید کربن، بخار آب و در طول موج ۸.۶ میکرون نشانگرهای فرایند جذب کریستال های خالص کوارتز را ردیابی کرد. این داده ها در کنار مشاهدات پیشین تلسکوپ هابل نشان داد کریستال ها احتمالا شکلی نوک تیز دارند و اندازه آنها حدود ۱۰ نانومتر است.کوارتز نوعی از سیلیکات است که غنی از سیلیکا و اکسیژن است.

 

کشف کوارتز

طیف انتقال سیاره فراخورشیدی غول پیکر گازی WASP-17 b که توسط ابزار فروسرخ میانی (MIRI) در تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در ۱۲ تا ۱۳ مارس ۲۰۲۳ ضبط شده است، اولین شواهد را برای کوارتز (سیلیکا کریستالی، SiO2) در سیاره فراخورشیدی  را نشان می دهد.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب ممتاز ترین رصدخانه علوم فضایی جهان است. وب در حال حل معماهایی در منظومه شمسی ما است، به فراتر از جهان های دوردست و اطراف ستاره های دیگر نگاه می کند و ساختارها و ریشه های مرموز جهان ما و جایگاه ما در آن را بررسی می کند. وب یک برنامه بین المللی است که توسط ناسا با شرکایش، ESA (آژانس فضایی اروپا)و آژانس فضایی کانادا رهبری می شود.

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *