موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

سافایر پادپاراچا-Padparadscha

سافایر پادپاراچا عضوی از خانواده سافایر ها محسوب میشود و از استحکام و زیبایی لازم برخوردار است ، پادپاراچا جزو گوهرهای کم یاب محسوب میشود که تمام کلکسیونرها همیشه بدنبال این گوهر بوده اند چون این گوهر ترکیب مختلفی از رنگها را به زیبایی هرچه تمام تر به نمایش میگذارد.

از کانی کوروندوم دو نوع جواهر وجود دارد. اولی سافایر کبود و دومی یاقوت قرمز می باشد. اصولاکوروندوم قرمز را روبی و دیگر رنگ های این کانی را سافایر می نامند. زمانی که اغلب مردم نام سافایر را می شنوند، احتمالاً همه ی آن ها به رنگ آبی آن فکر می کنند، در حالی که این خانواده مهم دارای تنوع رنگی زیادی است.

یاقوت پادپاراچا-Padparadscha

رنگ:

شفافیت: شفاف تا کدر

۹ :سختی مو

۴.۱۰-۳.۹۵: وزن مخصوص

۱.۷۷-۱.۷۶: ضریب شکست نوری

خواص نوری U:  تک محوره (-)

DR: بازگشت نوری

۰.۰۱۰-۰.۰۰۸: شکست دوگانه

۰.۰۱۸: تفرق نور

سیستم کریستالی: هگزا گونال (تری گونال)

رنگ سائیدگی: سفید

فرم شکستگی: صدفی ،ناهموار

کیلواژ: ندارد

جلاء: شیشه ای تا نیمه الماسی

AL2O3: ترکیب شیمیایی

فلورسانس: قوی

در خانواده سافایر ها بجز سافایر کبود به دیگر سافایر ها Fancy Sapphires  یا سافایرهای فانتزی میگویند. رنگ پادپاراچا نارنجی مایل به صورتی است که جزو سافایر ها فانتزی محسوب میشود. تنها  کوروندوم هایی که نام مستعار در خانواده خود دارد (سافایر)پادپاراچا و روبی است و به دیگر اعضا کوروندوم ها سافایر می گویند.

یاقوت پادپاراچا-Padparadscha-Fancy Sapphires

پادپاراچا  اولین بار در سریلانکا یافت شده است، اما اخیراً در ویتنام و آفریقا نیز به دست آمده . در زبان Sinhalese، پادپاراچا به معنی شکوفه ی نیلوفر آبی یا گل نیلوفر آبی است. پادپاراچا همچنین به نام پادماراگا یا Padmaraga که به معنی رنگ نیلوفر آبی است هم شناخته شده است. سریلانکا معدن گل نیلوفر آبی است که رنگ مایل به صورتی آن تا حدی شبیه به رنگ سافایر پادپاراچا است. تصویر یک غروب آفتاب کامل به همراه زیبایی گل مانندی با هم ترکیب شده اند، و شما می توانید این ظرافت شور انگیز را در پادپاراچا بدست بیاورید.

گل نیلوفری که سافایر پادپاراچا، نام خود را از آن می گیرد

 

پادپارچا ها اصولا دارای ناخالصی است و بندرت نوع پاک آن را پیدا میکنید. بزرگترین پادپاراچای یافت شده بالای ١٠٠قیراط وزن دارد و برش تخم مرغی خورده است، که در موزه ی تاریخ طبیعی در نیویورک آمریکا نگهداری می شود. این یک سنگ جواهر باور نکردنی و افسانه ای است که این بدان خاطر است که پادپاراچای در اندازه ی بالای ۲قیراط بسیار به ندرت دیده می شود.

 

بزرگترین یاقوت پادپاراچای به وزن 100.18 قیراط

بزرگترین سافایر پادپاراچای به وزن ۱۰۰.۱۸ قیراط

 

مانند دیگر انواع سافایر های کبود ، پادپاراچا نیز بسیار سخت و پایدار است و دارای سختی ٩ در واحد مو می باشد این سنگ را در همه نوع سبک تراش میتوان دید. پادپاراچای طبیعی بسیار کمیاب و گران قیمت است. اما نوع بهسازی شده آنها هم موجود است. عوامل قیمت گذاری در پادپارچا شفافیت، اندازه، رنگ و برش است که باید به آنها دقت کرد.

یاقوت Padparadscha

یاقوت Padparadscha

 

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *