موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

شهاب سنگ آلنده-Allende meteorite

حدود نیم قرن پیش، یک ساعت پس از نیمه شب ، یکی از مهمترین رویدادهای شهاب سنگی در آسمان ایالت Chihuahua مکزیک به وقوع پیوست. و تا صبح روز بعد، یکی از طبقه بندی های بسیار کمیاب از شهاب سنگ، در راه آزمایشگاه های سراسر جهان بود. آلنده (Allende) به راحتی مطالعه شده ترین شهاب سنگ در تاریخ است و هر بار که نگاهی به آن بیندازیم،  اسرار بیشتری از منظومه شمسی را فاش می کند.

 

آلنده یک کندریت کربن دار CV3 است که در ۸ فوریه ۱۹۶۹ در ساعت ۰۱:۰۵ سقوط کرد.گفته می شود که شهاب اصلی تقریبا به اندازه یک خودرو بوده که با سرعت بیش از ۱۰ مایل (۱۶ کیلومتر) در ثانیه به سمت زمین حرکت می کرده و به دلیل مقاومت هوا منفجر و به هزاران قطعه تبدیل شده است. وزن کلی بازیابی شده این شهاب سنگ بیش از دو تن است. جالب اینجاست  از ۶۲۸ شهاب سنگ CV3 شناخته شده و فهرست شده، تنها چهار شهاب سنگ CV3 شاهدی برای سقوط  دارند که بیش از چند کیلوگرم وزن ندارند. با مقایسه آن با شهاب سنگ ۲۰۰۰ کیلوگرمی آلنده، به راحتی می توان دریافت که آلنده یک هدیه شگفت انگیز برای علم بود.

 

شهاب سنگ آلنده

شهاب سنگ آلنده

 

آلنده  مملو از  قطعات (clasts) رنگی، مواد آلی، دانه‌های پیش‌خورشیدی، الماس، اسیدهای آمینه، اینکلوژن های آلومینیوم -کلسیم است و  همچنین حاوی یک کانی جدید دی‌اکسید تیتانیوم به نام پانگویت (panguite) که اتفاقا یکی از قدیمی‌ترین کانی‌های منظومه شمسی می باشد که در سال ۲۰۱۲  معرفی شد.(لازم به ذکر است  پان گو (Pan Gu) یک خدای چینی باستان است که جهان را از طریق جداسازی زمین (yin) از آسمان (yang) خلق کرده است.)

 

شهاب سنگ Allende

قطعه ای از شهاب سنگ آلنده در دانشگاه آریزونا

 

مطالعات  در سال ۲۰۲۰ حتی پروتئین (Hemolithin) حاوی آهن و لیتیوم با منشا فرازمینی را نیز شناسایی کرده اند که اولین کشف از این دست در شهاب سنگ ها است.

با گذشت بیش از ۵۰ سال از سقوط این شهاب سنگ مطالعه آن شگفتی های فراوانی را به همراه داشته و  بدون شک ۵۰ سال آینده نیز به لطف آلنده شگفت انگیز خواهد بود.

 

منبع:Meteorite-times

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *