موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

شهاب سنگ پالاسیت

شهاب سنگ فوکانگ

پالاسیت ها نه تنها نادر هستند، بلکه کمتر از یک درصد از تمام شهاب‌سنگ‌های شناخته شده را تشکیل می‌دهند و به‌طور گسترده‌ای به عنوان خیره‌کننده‌ترین ماده فرازمینی شناخته‌شده در نظر گرفته می‌شوند در این میان نمونه‌های شهاب سنگ فوکانگ از بهترین پالاسیت ها هستند. شهاب سنگ فوکانگ که در صحرای گوبی چین کشف شده حاوی برخی از بزرگ‌ترین کریستال‌های پالاسیت است که نشان‌دهنده مرز هسته–گوشته سیارکی است که پس از برخورد با یک سیارک دوم از هم جدا شده اند و در آن کریستال های الیوین و پریدوت (الیوین با کیفیت جواهر) از گوشته در یک ماتریس آهن-نیکل که بخشی از هسته مذاب سیارک بوده است، معلق هستند.

واژه پالاسیت به افتخار دانشمند آلمانی پیتر پالاس (Peter Pallas) انتخاب شده که هنگام سفر در سیبری اولین توده پالاسیتی را در اوایل دهه ۱۷۷۰ بررسی کرد.

 

شهاب سنگ فوکانگ

شهاب سنگ فوکانگ-Fukang Meteorite

 

Fukang Meteorite-شهاب سنگ پالاسیتی

قطعه ای از شهاب سنگ فوکانگ

 

 

پالاسیت فوکانگ
فوکانگ (انگلیسی: Foo-kay-ng؛ چینی: 阜康، تلفظ: Fùkāng)
مکان کشف: استان سین کیانگ (Xinjiang Province)، چین
سال کشف: ۲۰۰۰ -یک نمونه ۱۰۰۳ کیلوگرمی را در نزدیکی فوکانگ چین در سال ۲۰۰۰ پیدا کرد.
نوع: پالاسیت (گروه اصلی)

 

شهاب سنگ فوکانگ

شهاب سنگ فوکانگ-Fukang Meteorite

 

داستان شهاب سنگ فوکانگ-Fukang Meteorite

کوهنوردی که این شهاب سنگ را پیدا کرد در موارد قبلی آن را مشاهده کرده بود اما در مورد کریستال ها و فلزات عجیبی که به نظر می رسید از نمونه ۱۰۰۳ کیلوگرمی (۲۲۱۱ پوندی) بیرون زده بود کنجکاو شد. او در نهایت تصمیم گرفت نمونه ای از سنگ را برای آزمایش و تجزیه و تحلیل بفرستد. از آن زمان، شهاب سنگ به برش های متعددی تقسیم شده است که نمایانگر وسعت و ظاهر خارق العاده  آن است. این شهاب سنگ در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین و ارزشمندترین شهاب سنگ های روی کره زمین است.

در فوریه ۲۰۰۵، بخش بزرگی از نمونه اصلی در نمایشگاه Tucson Gem and Mineral Show به نمایش گذاشته شد.
در سال ۲۰۰۸، قطعه بزرگی از این شهاب سنگ به وزن حدود ۴۲۰ کیلوگرم در نیویورک به حراج گذاشته شد سپس، در سال ۲۰۲۱، کریستیز اعلام کرد که یک قطعه کوچکتر از شهاب سنگ فوکانگ را به قیمت ۳۰۰۰۰ دلار فروخته است.

 

 

شهاب سنگ فوکانگ در حراج کریستیز

قطعه ای کوچک از شهاب سنگ فوکانگ که در حراجی کریستیز ۳۰۰۰۰ فروخته شد

حراجی کریستیز

 

این قیمت‌ها ممکن است برای بسیاری از ما بیگانه به نظر برسد، اما با توجه به قدمت و شکوه این سنگ‌های فضایی، به راحتی می‌توان فهمید که چرا آنها طرفداران زیادی دارند.

 

منبع: christies

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *