موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

شهاب سنگ ویلامت

شهاب سنگ ویلامت تا کنون بزرگترین شهاب سنگی است که در ایالات متحده پیدا شده و همچنین بزرگترین شهاب سنگ آهنی با جهت مخروطی شکل می باشد این شهاب سنگ در یک جنگل کاج در نزدیکی شهر ویلامت[۱] (وست لین[۲])، اورگان در سال ۱۹۰۲ کشف شد.

 

شهاب سنگ ویلامت

شهاب سنگ ویلامیت

اولین نفر خانم الیس هیوز بود که با این شهابسنگ ۱۴ تنی مواجه شد. این سنگ روی پهلوی خود قرار گرفته و کمی در خاک نرم جنگل فرو رفته بود. او بلافاصله آن را به عنوان یک شهاب سنگ آهنی زنگوله شکل تشخیص داد. اکثر دانشمندان امروزی بر این باورند که این توده آهن خارق‌العاده در ابتدا در آخرین عصر یخبندان در کانادا فرود آمده است. سپس یخ‎های حاوی این شهاب سنگ توسط یخچال‎های طبیعی در حال پیشروی به جنوب منتقل شدند، سپس در یک کوه یخ طی یک سیل عظیم در حدود ۱۵۰۰۰ سال پیش به جایگاه نهایی خود در دره ویلامت اورگان منتقل شد.

ابعاد این شهاب سنگ در بزرگترین ابعاد پایه خود ۱.۳۸ در ۳.۱۳ متر است. این نمونه با حفره‎هایی پوشیده شده بود که برخی از آنها به طور کامل از میان شهاب سنگ عبور می‎کردند. به هر حال، این بزرگترین شهاب سنگی بود که تاکنون در ایالات متحده یافت شده بود.

متأسفانه بخت با خانم الیس هیوز یار نبود زیرا این شهاب سنگ در ملک او یافت نشده بود، بلکه در ۴/۴ مایل دورتر در ملک مجاور متعلق به شرکت آهن و فولاد اورگان یافت شده بود. خانم هیوز در واقع این توده بزرگ را ۳/۴ مایل جابجا کرده بود که در ملک خودش قرار گیرد. آنها یک سوله برای محل بازدید شهاب سنگ ساختند و برای دیدن این شهاب سنگ آهنی بزرگ از هر نفر بیست و پنج سنت دریافت می‎کردند. تجارت خوب بود تا اینکه یک وکیل به نمایندگی از شرکت آهن و فولاد اورگان از اطراف نمایشگاه شهاب سنگ بازدید کرد و به جاده جدیدی که خانم هیوز برای جابجایی شهاب سنگ ساخته بود پی برد. وکیل به خانم هیوز ۵۰ دلار برای شهاب سنگ پیشنهاد کرد که هیوز نپذیرفت. بنابراین نبرد قانونی برای بزرگترین شهاب سنگ آمریکا آغاز شد و خانم هیوز طی اسناد ارائه شده به دادگاه شکست خورد. در همین حال، در حالی که روند دادگاه بین هیوز و شرکت آهن و فولاد اورگان ادامه داشت، خانم ویلیام ای. دوج از نیویورک بی سر و صدا ۲۶۰۰۰ دلار برای شهاب سنگ به شرکت پیشنهاد داد که با این کار بحث حقوقی به پایان رسید. امروزه شهاب سنگ ویلامت در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک نگهداری می‎شود. این شهاب سنگ به اثبات قانونی بودن مالکیت شهاب سنگ کمک کرد. در ایالات متحده، یک شهاب سنگ متعلق به صاحب زمینی است که شهاب سنگ در آن پیدا شده است.

 

شهاب سنگ ویلامت

 

 

شهاب سنگ ویلامت، اورگان. نهمین آهنی بزرگ که در موزه تاریخ طبیعی نیویورک آمریکا قرار دارد. این عکس در اورگان در سال ۱۹۰۴ گرفته شده است.

خانم الیس هیوز  به طور خلاصه رویای هر شکارچی شهاب سنگ را محقق کرد. او واقعا یک شهاب سنگ بزرگ پیدا کرد که با ۱۴ تن، بسیار بزرگ بود.

 

شهاب سنگ ویلامت

 

شهاب سنگ آهنی

 

 


[۱] – Willamette

[۲] – West Linn

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *