موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

قیمت شهاب سنگ

قیمت شهاب سنگ

ارزش علمی و مالی شهاب سنگ ها به چه علت می باشد؟

برای یافتن پاسخ سوالات مربوط به شهاب سنگ، توصیه می کنیم با خواندن این صفحه شروع کنید. در اینجا اطلاعاتی در مورد موضوعاتی مانند “شهاب سنگ چیست؟” چگونه می توانم شهاب سنگ مشکوک خود را شناسایی کنم؟ و “ارزش یک شهاب سنگ چقدر است؟” اگر یک شهاب سنگ احتمالی برای فروش دارید (مثلاً سنگی که پیدا کرده اید)، لطفاً این صفحه را با دقت بخوانید زیرا حاوی اطلاعات مفید زیادی در مورد شهاب سنگ ها است. اگر شهاب سنگی برای فروش دارید که قبلاً به طور مثبت و درست شناسایی و طبقه بندی شده است به این معنی است که دارای نام و/یا مدارک مرتبط یا مرتبط است. اگر شما یک شکارچی مشتاق شهاب سنگ هستید یا کسی که فکر می کند ممکن است با سنگ خاصی برخورد کرده باشد باید آن را به درستی ازمایش کنید.

شهاب‌سنگ‌ها از جمله کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین مواد روی زمین هستند… و حتی از زمین هم نیستند. شما می توانید با آموزش های درست و علمی یکی از جستجوگران و شکارچی های شهاب سنگ باشید و در صورت گرفتن شناسنامه درست و معتبر علمی به خریداران واقعی آن بفروشید. یا اگر دنبال داشتن و خرید شهاب سنگ هستین آن را از اشخاص و مراکز معتبر خرید کنید.

سوالات مهم شهاب سنگ چیست ؟

بیشتر شهاب‌سنگ‌ها زمانی بخشی از سیارات و سیارک‌های بزرگی بودند که بیش از چندین میلیارد سال پیش متلاشی شدند، شهاب سنگ ها همچنین می توانند بخشی از سیارات معروف باشند که در بازار های فروش شهاب سنگ به شهاب سنگ مریخی یا شهاب سنگ ماه یا لونار معروف هستند و به قیمت های گزاف فروخته می شوند حتی بعضی شهاب سنگ ها مانند کندریتی کربن دار که در بین مردم به شهاب سنگ سیاه یا شهاب سنگ الماس دار معروف هستند از نوع خاص شهاب سنگ های خاص می باشند. این نکته مهم است که تعداد بسیار کمی از شهاب سنگ ها از مریخ و ماه سرچشمه گرفته اند. این تکه‌های جهان‌های بیگانه قبل از عبور از برخورد با سیاره زمین، برای مدت طولانی در فضای خالی سرد فضا سرگردان بودند. سرعت نهایی فوق العاده آنها می تواند منجر به برخورد با اتمسفر بالای جو زمین  با سرعت خیره کننده ۱۷۰۰۰ مایل در ساعت یا بیشتر شود که منجر به یک سفر کوتاه و آتشین در جو زمین می شود. شهاب (  Meteor) اغلب به اشتباه شهاب سنگ نامیده می شوند. Meteor نام علمی اثر جوی است که در اثر سوختن یک قطعه ماده فرازمینی در جو ما ایجاد می شود و نباید با کلمه شهاب سنگ (  Meteorite) که به سنگ های که در واقع در سطح زمین یا سایر سیارات و سیارک ها فرود می آیند، اشتباه گرفت.

اثر یک شهاب درخشان و معمولاً بسیار کوتاه مدت و ناشی از کشش و اصطکاک اتمسفر است که وقتی وارد جو زمین می‌شود که چنان داغ می‌شود که به معنای واقعی کلمه، بر اثر سوختن درخشان می‌شود. بیشتر شهاب‌ها فقط برای چند دقیقه یا چند ثانیه یا کمتر می‌درخشند، و این دوره کوتاه گرمای شدید بخشی از چیزی است که هر شهاب‌سنگ افتاده را بسیار منحصر به فرد و جذاب می‌کند. دمای بسیار بالا باعث ذوب شدن و جاری شدن سطوح می‌شود و ویژگی‌های قابل توجه ظاهری اولیه جهت شناخت شهاب سنگ را ایجاد می‌کند که کاملاً منحصر به شهابسنگ هستند و شامل رگماگلیپت‌ها، پوسته همجوشی، جهت‌گیری و لبه‌های صاف شده می باشند

قیمت شهاب سنگ چقدر است؟

یکی از سوالات همیشگی مردم که از ما می پرسند در مورد خرید و فروش شهاب سنگ ها می باشد و می پرسند قیمت یا ارزش یک شهاب‌سنگ چقدر است؟ یا علت گرانبها بودن شهاب سنگ چیست؟ یا کاربرد شهاب سنگ ها به چه علت است؟ ابتدا باید به این نکته توجه داشت که شهاب‌سنگ‌ها هم برای علم و هم برای شکارچی های شها بسنگ ، جستجوگر های شهابسنگ ، جمع‌آوری‌کننده( کلکسیونر ها ) ، موزه های  شهاب سنگ و سازندگان جواهر ارزشمند هستند. شناسایی و طبقه بندی یک شهاب سنگ جدید یک فرآیند نسبتاً پیچیده است که فقط تعداد بسیار کمی از متخصصان می توانند آن را مدیریت کنند. ما در آزمایشگاه های شهاب سنگ شناسی خود به بسیاری از جستجوگر و شکارچیان شهاب سنگ در شناسایی و طبقه بندی یافته های آنها کمک کرده ایم. بسیاری از این نمونه های تایید شده با قیمت گذاری منصفانه و غیر نجومی سپس در سایت های معتبر فروش قرار داده شده تا به مجموعه‌داران یا علاقه‌مندان تجاری فروخته شود. پرسیدن ارزش یک شهاب‌سنگ مانند این است که بپرسیم یک ماشین یا یک خانه چقدر ارزش دارد. برای تخمین این قیمت گذاری مفید به اطلاعات خاصی نیاز دارید. ارزش توسط عوامل مختلفی از جمله وجود عناصر یا کانی های خاص و غیر زمینی ( مانند مویزنایت یا لونسدالیت) خاص بودن، نادر بودن نوع، اندازه، وضعیت، جذابیت زیبایی شناختی و غیره تعیین می شود. شهاب سنگ ها ارزش مالی قابل توجهی برای مجموعه داران و ارزش علمی برای محققان دارند. ارزش شهاب سنگ می تواند از چند دلار تا چند هزار دلار متغیر باشد. به طور مثال کندریت های معمولی ارزش خیلی کمی داشته ولی کندریت های کربن دار ارزشمند می باشند یا شهاب سنگ های مریخی یا ماه دارای قیمت های گزاف بوده که در حراجی های بین المللی به به صورت راف و خام به قیمت های میلیون دلاری به فروش می رسند.

بعضی نمونه های کوچک شهاب سنگ به علت زیبایی های خاص خود ( پالاسیت ها) پس از برش و صیقل به قیمت های بالا فروش می رود. حتی در برخی نمونه های پالاسیتی الیوین نمونه ها جدا شده و به عنوان گوهر تراش خورده فست پریدوت ( زبرجد ) فضایی به فروش می روند.

قیمت شهاب سنگ

یک نمونه شهاب سنگ پالاسیتی صیقل داده شده

 

 

 

قیمت شهاب سنگ

این مجموعه از پریدوت های نمونه شهاب سنگ پالاسیتی (۰.۱۷-۱.۴۰ ct) جپارا حاوی اینکلوژن های سوزنی مانند رنگارنگی می باشند . (منبع GIA )

 

برندهای معتبر جواهرسازی و ساعت سازی کشورهای سوییس و بلژیک همچنین از نمونه های شهاب سنگ استفاده کرده و در جواهرات خاص و حلقه های ازدواج از این سنگ های آسمانی استفاده می کنند.

 

 

ساعت رولکس شهاب سنگ دار

ساعت رولکس که در ساخت آن از شهاب سنگ استفاده شده

 

حلقه ساخته شده با شهاب سنگ

حلقه گرانقیمت ساخته شده از شهاب سنگ

 

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

12 دیدگاه

  1. رحمان گفت:

    خیلی جالب بود و آموزنده

    1. pryda گفت:

      سلام لطف دارید

  2. یوسف ا گفت:

    خیلی جالب بود
    تا به حال به سنگها توجه نکرده بودم تا اینکه پدرم رفته سراغ سنگ روزانه انواع متفاوت و جالب از سنگها رو برام میاره نمی دونم میشه بین انها شهاب سنگ هم باشه

    1. بهنام علیزاده گفت:

      سلام سپاس از شما.

  3. محمد گفت:

    خیلی ساله به شکارچی بودن سنگهای اسمانی علاقه داشتم

  4. میلاو گفت:

    سلام.جسارتا بخوام سنگی که دارم رو بیارم اونجا برای کارشناسی و صدور شناسنامه هزینش چقدر میشه و چقدر زمان میبره؟
    و یسوال دیگه اینکه انشالله اگه سنگم با کارشناسی شما شهابسنگ بود حتما برای خرید شما یا فروش از طریق موسسه شما باید شناسنانه صادر بشه واسش یا نه؟

    1. بهنام علیزاده گفت:

      با سلام و وقت بخیر، لطفا با شماره های زیر با ما در ارتباط باشین

      تلفن : ۰۲۱۸۱۵۸۲۲۰۴ | ۰۹۹۰۶۹۵۹۸۵۰

  5. میلاد گفت:

    متشکرم

  6. اهورا گفت:

    باسلام خدمت استاد گرانقدر.استادبنده حدود سه سال است جمع آوری سنگ میکنم وهمیشه مقالات ویا وب سایت رامیبینم ومیخوام وبااندک تجربه ای که دارم فکرمیکنم چندتا ازسنگهای من شهاب سنگ باشد چگونه شمارا ببینم ویا تماس داشته باشم.ممنون

    1. بهنام علیزاده گفت:

      با سلام و وقت بخیر خدمت شما، لطفا با شماره های زیر با ما در ارتباط باشین

      تلفن : ۰۲۱۸۱۵۸۲۲۰۴ | ۰۹۹۰۶۹۵۹۸۵۰

  7. محسن گفت:

    سلام خسته نباشید. شهاب سنگ دارم. و تست نیکل و چندتای دیگه انجام دادن.
    میشه راهنمایی کنید چیکار گنم

    1. بهنام علیزاده گفت:

      با سلام و وقت بخیر، لطفا با شماره های زیر با ما در ارتباط باشین

      تلفن : ۰۲۱۸۱۵۸۲۲۰۴ | ۰۹۹۰۶۹۵۹۸۵۰

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *