موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

perseverance mars rover مریخ نورد ناسا

نمونه برداری شگفت انگیز مریخ نورد استقامت

تجزیه و تحلیل مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا نشان می دهد که آخرین هسته صخره ای که توسط مریخ نورد نمونه برداری شده است. در گذشته های دور برای مدت طولانی در آب شسته شده و شاید بخشی از یک ساحل باستانی در مریخ باشد.

کن فارلی، دانشمند پروژه استقامت (Perseverance) در پاسادنا، کالیفرنیا، می‌گوید: «به بیان ساده، این همان سنگی است که وقتی تصمیم به بررسی دهانه Jezero گرفتیم، امیدوار بودیم آن را پیدا کنیم. “تقریباً تمام کانی های موجود در سنگی که ما نمونه برداری کردیم در آب ساخته شده اند؛ روی زمین، کانی های ته نشین شده در آب اغلب در به دام انداختن و حفظ مواد آلی و نشانه های زیستی به خوبی عمل می کنند.  این نمونه حتی می تواند در مورد شرایط آب و هوایی مریخ که در هنگام شکل گیری نمونه وجود داشته به ما اطلاعاتی بدهد.»

 نمونه جمع آوری شده توسط مریخ نورد استقامت

 

قبل از نمونه برداری، مریخ نورد استقامت سنگ را با استفاده از طیف سنج های SuperCam خود و طیف سنج اشعه ایکس PIXL، (مخفف Planetary Instrument for X-ray Lithochemistry ) اسکن کرد. سپس مریخ نورد از روتور انتهای بازوی روباتیک خود برای سایش بخشی از سطح استفاده کرد و دوباره سنگ را اسکن کرد. نتایج ای که حاصل شد این بود که به نظر می رسد محل نمونه برداری از حدود ۷۵ درصد دانه های کربنات تشکیل شده است که توسط سیلیس تقریباً خالص به هم چسبیده شده اند.

 نمونه جمع آوری شده توسط مریخ نورد استقامت

ساندرا سیلستروم، دانشمند پروژه استقامت از مؤسسه تحقیقاتی سوئد (RISE) می‌گوید: «سیلیس و بخش‌هایی از کربنات به‌صورت میکروکریستالی به نظر می‌رسند، که باعث عملکرد خوب  آن ها در به دام انداختن و حفظ نشانه‌های حیات میکروبی می شود که ممکن است زمانی در این محیط زندگی می‌کرده‌اند» “این قابلیت باعث می شود  نمونه در صورت بازگرداندن به زمین برای مطالعات علائم زیستی عالی باشد. زیرا مریخ در اوایل تاریخ خود قابل سکونت بوده.”علائم زیستی بالقوه ماده (Biosignature) ساختاری است که می تواند شاهدی بر حیات باستانی باشد، اما باید در نظر گرفت که ممکن است بدون حضور حیات نیز تولید شده باشد.

 

اطلاعات بیشتر درباره پروژه استقامت

یک هدف کلیدی برای پروژه استقامت در مریخ، اخترزیست‌شناسی (astrobiology) است، از جمله جمع آوری نمونه‌هایی که ممکن است حاوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی باشند. این مریخ نورد زمین شناسی و آب و هوای گذشته سیاره سزخ را مشخص می کند، راه را برای اکتشاف انسان در آنجا هموار می کند و  همچنین اولین ماموریت برای جمع آوری و ذخیره سنگ از مریخ می باشد.

مریخ نورد استقامت

در ماموریت های بعدی ناسا با همکاری ESA (آژانس فضایی اروپا) فضاپیماهایی به مریخ فرستاده می شوند تا این نمونه های مهر و موم شده را از سطح جمع آوری کرده و برای تجزیه و تحلیل  بیشتر به زمین بازگردانند.

پروژه ۲۰۲۰ استقامت بخشی از رویکرد اکتشافی ماه به مریخ ناسا است که شامل ماموریت های آرتمیس به ماه نیز می شود و هدف این ماموریت ها در نهایت آماده شدن برای اکتشاف انسان در سیاره سرخ است.

سطح مریخ

منبع:NASA

 

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *