موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

نانوالماس

استفاده از نانوالماس برای تولید منسوجات

گروهی از دانشمندان دانشگاه RMIT استرالیا به سرپرستی شادی هوشیار و عایشه رحمان به تازگی پودر نانو الماس را با پلی اورتان و یک حلال مخلوط کردند. سپس محلول به دست آمده با استفاده از روش الکتروریسی را روی یک طرف یک پارچه‌ پنبه‌ای معمولی اعمال کردند.

بعد از آن به مدت ۱۰ دقیقه طرف‌های بدون پوشش نمونه‌های نانو الماس دار، رو به روی یک صفحه حرارتی با دمای نزدیک به ۱۰۰ درجه سانتیگراد قرار گرفتند و سپس به مدت ۱۰ دقیقه خنک شدند در نتیجه مشخص شد که این نمونه‌ها در مقایسه با نمونه‌های بدون نانو الماس ؛ دو تا سه درجه سانتی‌گراد (۳.۶ تا ۵.۴ درجه فارنهایت) گرمای بیشتری را از طریق سمت پوشش‌داده شده خود در طول دوره سرد شدن آزاد کردند.

استفاده از نانوالماس برای تولید منسوجات

 

محققان دانشگاه RMIT از نانوالماس برای تولید منسوجات  استفاده می کنند که می تواند افراد را سریعتر خنک کند. این کار  نتیجه رسانایی حرارتی باورنکردنی نانوالماس ها می باشد  که با بیرون کشیدن گرمای بدن و رها کردن آن از پارچه انجام می شود.

دکتر عایشه رحمان، محقق ارشد و دستیار تحقیقاتی، گفت که پوشش نانوالماس به عمد تنها روی یک طرف پارچه اعمال شده است تا  مانع انتقال مجدد گرمای موجود در جو به بدن شود طرف پارچه با پوشش نانوالماس پوست را لمس می کند سپس نانوالماس‌ها گرما را از بدن به هوا منتقل می‌کنند.

دکتر هوشیار می‌گوید: اگرچه ممکن است دو یا سه درجه اختلاف، تغییر چندانی به نظر نرسد، اما تاثیراتی بر راحتی و سلامتی  ما در مدت زمان طولانی می گذارد و از نظر عملی می تواند تفاوت بین خاموش نگه داشتن یا روشن کردن کولر گازی باشد. همچنین پتانسیلی برای کشف چگونگی استفاده از نانوالماس برای محافظت از ساختمان‌ها در برابر گرمای بیش از حد وجود دارد که می‌تواند به مزایای زیست محیطی بیشتر منجر شود. برخلاف تصور رایج، نانو الماس با الماسی که در جواهرات استفاده می شود یکی نیست و در واقع  هزینه ساخت آن ارزان است.

نانوالماس

 

این مطالعه همچنین نشان داد که نانوالماس ها محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش پارچه پنبه ای را افزایش داده و آن را برای لباس های تابستانی در فضای باز ایده آل می کند.

نانوالماس ها همچنین سازگار با بافت های زنده هستند، بنابراین برای بدن انسان بی خطر می باشند و نه تنها در نساجی، بلکه در زمینه پزشکی نیز پتانسیل بالایی برای استفاده دارند.

 

منبع:RMIT

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *