موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

انواع اوپال و عوامل موثر بر کیفیت آن

اوپال ها می توانند از نظر ظاهر و کیفیت بسیار متفاوت با یکدیگر باشند. همچون دانه های برف یا اثر انگشت، هر سنگ جواهر می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

سه جنبه اصلی تاثیر گذار بر کیفیت اوپال وجود دارد:

  1. رنگ شامل رنگ پس زمینه و بازی رنگ (play-of-color)
  2. الگو شامل  طرح و نحوه بازی رنگ
  3. پاکی شامل شفافیت و  تعداد اینکلوژن ها

 

نحوه  ارزشیابی اوپال

ارزشیابی باید تحت نور کنترل شده در پس زمینه سیاه انجام شود. چرخاندن اوپال در برابر این پس زمینه کمک می کند که نوع آن مشخص شود و نوع تراش و بازی رنگ آن قابل ارزیابی باشد.

پنج مرحله ارزشیابی  

  1. نوع اوپال را تعیین کنید
    • آیا سیاه، سفید، کریستالی و غیره است؟
  2. نسبت و کیفیت بازی رنگ را تعیین کنید:
    • درصد بازی رنگ را در مقایسه با رنگ بدنه، شدت آن، ته رنگ‌های غالب، طیف رنگ و الگو را در نظر بگیرید.
  3. شفافیت را تعیین کنید:
    • آیا شفاف، نیمه شفاف، مات، نزدیک به مات یا اوپک است؟
  4. پاکی را تعیین کنید:
    • به دنبال وجود ماتریس،ترک ها و حفره ها باشید.
  5. نوع تراش را ارزیابی کنید:
    • تقارن، ضخامت، صیقلی بودن، اندازه و کالیبراسیون اوپال را در نظر بگیرید.

کیفیت اوپال:شفافیت اوپال، بازی رنگ، پاکی، نوع و تراش

 

رنگ های اوپال

ته رنگ های اوپال می تواند بسیار متنوع باشد. اوپال ممکن است یک رنگ، دو یا سه رنگ یا همه رنگ های رنگین کمان را نمایش دهد. اوپال علاوه بر بازی رنگ، رنگ پس زمینه را نیز نمایش می دهد. رنگ پس‌زمینه که به آن رنگ بدنه نیز می‌گویند، به دلیل وجود ناخالصی‌های ریز در محیط سیلیسی اوپال ایجاد می‌شود.

انواع اوپال و عوامل موثر بر کیفیت آن

اوپال ها اغلب بر اساس رنگ پس زمینه (بدنه) به انواع مختلفی تقسیم می شوند و دسته بندی های متنوعی برای انواع اوپال وجود دارد، در اینجا پنج نوع اصلی را بررسی می کنیم:



اوپال سیاه

بسیاری از خریداران رنگ پس زمینه تیره اوپال سیاه را ترجیح می دهند. این تا حدی به این دلیل است که بازی رنگ در پس زمینه تاریک به طور جذابی برجسته می شود. کانتراست بازی رنگ با رنگ بدنه، این اوپال را بسیار محبوب کرده است. علاوه بر این،اوپال‌های سیاه نادرترین هستند (اوپال‌های سفید متداول تر هستند).

انواع اوپال و عوامل موثر بر کیفیت آن

اوپال سفید

اوپال با زمینه‌های سفید مات تا اوپک و سایر زمینه‌های رنگ روشن (رنگ بدنه) به همراه بازی رنگ ، اوپال سفید نامیده می‌شود.

 


اوپال آتشین

اوپال آتشین شفاف تا مات با رنگ بدنه معمولاً زرد، نارنجی یا قرمز است. این گوهرسنگ که ممکن است بازی رنگ را نشان دهد، در تجارت با نام‌های اوپال مکزیکی یا اوپال آتشین مکزیکی نیز شناخته می‌شود.

 

اوپال بولدر


بولدر (Boulder) اوپال نیمه شفاف تا مات با بازی رنگ در سنگ میزبان است. در واقع لایه های نازکی از اوپال در داخل سنگ میزبان به نام ماتریکس وجود دارد. اوپال با ماتریکسی که به آن متصل است تراشیده می شود و یک نگین جواهر را بوجود می آورد.

 

اوپال کریستال و آب

اوپال کریستال شفاف تا نیمه شفاف با بدنه ای پاک است. این نوع اوپال می تواند بازی رنگ بسیار خوبی را نشان دهد. اوپال آبی (Water opal) ممکن است بازی رنگ را از خود نشان دهد یا  آن را نداشته باشد. اگر بازی رنگ را نشان دهد بازی رنگ ضعیف است و فقط بخش های کوچکی از جواهر را می پوشاند.

بازی رنگ ممکن است دیدنی ترین جنبه ظاهری اوپال باشد. صرف نظر از رنگ یا ترکیب رنگ ها، بازی رنگ باید درخشان و قوی باشد تا امتیاز بالایی کسب کند. به عبارت دیگر، دوستداران این گوهرسنگ بازی رنگ روشن و قوی را به بازی رنگ ضعیف ترجیح می دهند.

درجه دوم اهمیت بازی رنگ، دامنه آن است. اگر رنگ اوپال نه تنها روشن باشد، بلکه در سراسر طیف رنگ نیز گسترده باشد، با یک گوهرسنگ بسیار کمیاب و ارزشمند مواجهیم. با این حال در تعداد قابل توجهی، بازی رنگ فقط از یک رنگ اصلی و دو یا چند رنگ فرعی تشکیل شده .

انواع اوپال

 

 اندازه و قیراط

اوپال ها در طیف وسیعی از اندازه ها و قیراط ها عرضه می شوند. اوپال در مقایسه با بسیاری از سنگ های قیمتی دیگر چگالی نسبتاً کمی دارد، بنابراین حتی اندازه های بزرگتر نیز می تواند برای پوشیدن راحت باشد.

اندازه های متدوال برای بسیاری از اوپال ها در جواهرات ۶×۴، ۷×۵ و ۸×۶ میلی متر است.

جنوب استرالیا یکی از معدود مکان های روی زمین است که در آن اوپال های بزرگ را می توان یافت. تقریباً ۹۰ درصد اوپال های جهان از استرالیا هستند.

انواع اوپال

 

اوپال سیاه با کیفیت که ۲۴ قیراط وزن دارد

 

منبع:GIA

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. بهروز فرخی گفت:

    عالی بود ایول

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *