موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

نگرانی ها در مورد سرنوشت چهل تن فیروزه کرمان

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی گوهرسنگ ایران دکتر مسعود کیانی، رئیس انجمن در همایش فرصت های بین‌المللی صادرات گوهر سنگ ایران بیان داشت: بیم این میرود که ۴۰تن فیروزه شهر بابک کرمان که از معدن مس میدوک استخراج شده است و در انبارهای شرکت ملی مس جمع آوری شده است با رانت بین نورچشمی ها و اعضاء غیرفعال و غیر صنفی توزیع شود و کارگاه های فعال که هیچ رانت و پارتی ندارند بی بهره شوند.

ایشان ادامه داد: بهترین روش برای توزیع این چهل تن فیروزه این است که ابتدا گریدبندی شود و سپس به صورت عادلانه به مزایده گذاشته شود. و حتی کارگاه های که توانایی مالی پایین دارند به صورت تخفیف ویژه یا قسطی در اختیارشان قرار بگیرد. نگرانی دیگری هم که وجود دارد این است که شرکت ملی مس با توجه به فشارهای وارده از سوی برخی افراد، جهت فرار از مسئولیت توزیع عادلانه ، این چهل تن فیروزه را پودر کرده و داخل خط تولید مس ریخته که  نوعی فاجعه است.

 

باید برای ارتقا صنعت گوهر سنگ ایمیدرو تصدی گری را کنار بگذارد

کیانی عنوان کرد: اگر قرار است برای توسعه صنعت گوهر سنگ کاری انجام شود بایستی ابتدا ایمیدرو تصدی گری را کنار بگذارد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای صنعت گوهر سنگ کشور کاری انجام نداده و اگر کاری هم بوده برای رزومه سازی و سابقه مسئولیت گرفتن فلان افراد تازه کار بوده که در برابر بدنه اصلی و فعال واقع صنف قرار گیرند.

وی افزود: متاسفانه در این دو سال هر چه برای ارتقا و توسعه گوهر سنگ از طرف بخش خصوصی پیشنهاد داده شده است، ایمیدرو از آن پیشنهاد کسب و کاری برای درآمد زایی خود درست کرده است و دیگر قرار قرار نیست ما با پیشنهادات و راه حل های صنفی خود ایمیدرو را برجسته کنیم.

کیانی تصریح کرد: صنعت گوهرسنگ در حوزه آزمایشگاه های معتبر مشکل دارد ، ایمیدرو بجای تسهیل گری وارد حوزه تصدی گری ایجاد آزمایشگاه ها شد که خلاف سیاست های کلی ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی کشور می باشد. همچنین این نوع توسعه آزمایشگاهی با توجه به اینکه کسی در این سازمان توانایی کار با آن تجهیزات را نمی داند درست نیست.

 

رانت دولت های قبل از دمانتوئید گارنت کرمان

وی با بیان اینکه سند توسعه گوهر سنگ یک قانون نبوده بلکه یک چشم انداز توسعه ای می باشد و اجرا و تصدی گری آن توسط بخش های دولتی اشتباه می باشد بیان داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر ایمیدرو بخش خصوصی را کنار زده و در راه این توسعه درآمد زایی کرده و دارای تعارض منافع می باشد و از سوی بخش خصوصی دارای رسمیت و مشروعیت صنفی نمی باشد.

رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ کشور تصریح کرد:  واردات یک برگ سبز گوهر سنگ در کشور وجود ندارد و همه سنگ ها قاچاق است و متاسفانه سنگ های قاچاق به نام سنگ های ایرانی فروخته می شود در حالی که ایران الماس ندارد.

وی اظهار داشت:  تحریم و خود تحریمی ها که در مورد گوهر سنگ ها در کشور وجود دارد و قرار گرفتن گوهر سنگ ها در گروه کالایی ۴ و عدم هماهنگی بین بخشی در وزارت  صمت که شامل معاونت خلاق و ورزشی ، معاونت معدنی و  ایمیدرو می باشد باری به بارها و مشکلات ما افزوده است. علاوه بر این درگیر بودن چندین وزارت خانه در این صنعت باعث سر در گمب بخش خصوصی شده است.

کیانی بیان داشت:  متاسفانه پشت پرده ها در صنعت گوهر سنگ بسیار زیاد است و رانت هایی در این حوزه ساخته شده است  به طور مثال دمانتوئید گارنت کرمان رانت چندین نفر از مسیولین بلند پایه دولت های قبل می باشد.

 

 

تشکل های طلا و جواهر دوست ندارد سر به تن انجمن گوهرسنگ باشد

وی با اشاره به اینکه صنعت گوهر سنگ از ابتدای زنجیره مشکل دارد و  سنگ هایی که غیر مجاز استخراج می شود و  غیر مجاز به فروش می رود و متاسفانه منفعت هایی که اقتضا می کند بیان داشت: تشکل های صنف طلا و جواهر کشور دوست ندارند سر به تن صنف گوهر سنگ باشد چرا که هیچ نظارتی بر گوهرسنگ های قاچاق یا محصولات بی کیفیت چینی که به فروش می رسد وجود ندارد  و موسسات معتبر گوهرشناسی این تقلب ها را شناسایی می کنند.

نگرانی ها در مورد سرنوشت چهل تن فیروزه کرمان

تشکیل سازمان یا شرکت ملی گوهر سنگ

رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ کشور با بیان  اینکه با توجه به شرایط و وضعیت های موجود در حوزه گوهر سنگ،  انجمن صنفی گوهر سنگ به دولت پیشنهاد  تشکیل سازمان و شرکت ملی گوهر سنگ را داده است بیان داشت: ارائه نظر و راهکار در حوزه گوهر سنگ نیاز به سواد صنفی و آشنایی به قوانین دارد و سوت و کف زدن فایده ای برای فعالان گوهر سنگ ندارد.

کیانی اظهار داشت: تا صادرات گوهر سنگ انجام نشود هیچ اقدامی برای توسعه صنعت گوهرسنگ نمی توان انجام داد.

وی گفت: برای توسعه صنعت گوهر سنگ بایستی با قانون و ادله و منطق صحبت شود و اگر قانونی اشتباه است باید اصلاح شود که انجمن صنفی گوهر سنگ کشور در این مورد به کمیسیون صنعت و معدن برای حذف این کالا از گروه کالایی ۴ پیگیری هایی داشته است ولی متاسفانه در این زمینه از سوی برخی افراد صنفی کار شکنی های شده که انحصار ها شکسته نشود.

 

منبع: پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *