موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

جهت احداث آزمایشگاه های گوهر شناسی در سایر کشور ها آماده ایم

در سومین بخش از سومین نشست از سلسله نشست های گلدنیوز، در نمایشگاه طلا و جواهر تهران میزبان دکتر حدیث صادقی ، نائب رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران بود.

دکتر حدیث صادقی مدیر عامل موسسه گوهرشناسی تحسین

دکتر صادقی، در ادامه این نشست با بیان اینکه در ایران از دانش علوم گوهر بالایی برخوردار هستیم و افراد تحصیل کرده در این علم زیاد هستند و آزمایشگاه های معتبر گوهر شناسی داریم که می توانیم به کشورهایی که از لحاظ دانش گوهر شناسی ضعیف هستند خدمات آزمایشگاهی گوهر شناسی ارائه بدهیم گفت: در کشور ما از لحاظ ظرفیت ارائه خدمات این آمادگی وجود داردکه آزمایشگاه های گوهر شناسی را در کشور های که آزمایشگاه گوهر شناسی ندارند دایر کنیم.
وی افزود: در کشور هایی مانند افغانستان، پاکستان که دانش آنها پایین است ولی از طرف دیگر منبع گوهر سنگ ها هستند می توانیم کمک هایی در حوزه استخراج ، اکتشاف و فرآوری سنگ ها ارائه کنیم و یا در تشخیص و شناسایی گوهر سنگ ها به آنها کمک کرده و دوره های آموزشی گوهرشناسی در پایه های مختلف و گوهر تراشی برگزار کنیم.

افغانستان بستر صادرات خوبی برای کشور

صادقی با بیان اینکه در بحث صادرات برای اینکه ما محصول تمام شده خوبی را عرضه کنیم چند فاکتور وجود دارد که مهمترین آن این است که گوهر سنگ با ارزش باشد بیان داشت: در افغانستان زمردهای بی نظیری در سطح دنیا دارد و زمرد پنجشیر بعد از زمرد کلمبیا جز زمردهای با ارزش است ولی درست استخراج و فرآوری نمی شود و علم و دانش تراش و فرآوری را ندارند و این امر باعث شده به صورت راف و خام فروشی باشد و از طرف دیگر چون علم آن را در اکتشاف و استخراج ندارند و روش های استخراج یک نمونه گوهر خوب و در اندازه های خوب را نمی دانند

مامی توانیم در بحث آموزش و شناخت گوهر سنگ ها دوره های آموزشی را برای این کشور داشته باشیم و با برگزاری کلاس های مختلف انواع راه های بهسازی و منشا شناسی گوهر سنگ ها و تراش گوهر سنگ ها را به آنها آموزش دهیم.

تایلند بستر صادرات خوبی برای کشور

نائب رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران با بیان اینکه کشوری مانند تایلند که پیشینه تاریخی کمتری دارند و شاید فقط یک یا دو معدن دارد تبدیل به قطب فرآوری گوهر سنگ در دنیا شده است و اکنون تمام گوهر سنگ ها به تایلند می رود و در آنجا تراش و برشکاری می شود و به کشور های دیگر ارسال می شود گفت: کشور ما از لحاظ جغرافیای در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار دارد ولی متاسفانه حتی با داشتن چندین گوهر سنگ بین المللی در کشور مانند فیروزه نیشابور و درماتوئیت کرمان نتوانسته ایم چنین نقشی را بازی کنیم.

از ظرفیت ها استفاده کنیم

صادقی اظهار داشت: کشور افغانستان تمام گوهر سنگ ها به جز الماس را دارد ، بهترین یاقوتها و زمردها در کشور افغانستان می باشد و ما می توانیم سنگ ها را از طریق این کشور ها وارد کشور خودمان کنیم و با توجه به اینکه در ایران دستگاه های گوهر تراشی خیلی خوبی ساخته شده و بهترین دستگاه گوهر تراشی کاملا ایرانی و با درصد خطای بسیار کم و دقت بالا و با قیمت پایین تری نسبت به نمونه های خارجی وجود دارد گوهر سنگ ها را تراش درست و استاندار داده شود و صادر شود.

صادقی با انتقاد از اینکه چرا باید فیروزه کشور ما به اسم کشور ترکیه و به صورت خام فروشی عرضه شود بر ضرورت برند سازی در حوزه گوهر سنگ ها و فراهم شدن بستر های لازم برای جمع آوری گوهر سنگ ها از کشور های اطراف و همچنین گوهر سنگ های کشور و انجام تراش اصولی و استاندار گوهر سنگ ها برای توسعه صادرات گوهر سنگ تاکید کرد.

برگزاری دوره های آموزشی و اشتغال زایی و آموزش دانش گوهر شناسی

نائب رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران اظهار داشت: در حال حاضر در خواست هایی برای تاسیس آزمایشگاه های گوهر شناسی و برگزاری کارگاه های آموزشی گوهر شناسی و گوهر تراشی از سوی کشورهای دیگر وجود دارد که برخی از کشور ها به دنبال این هستند که با برگزاری دوره های آموزشی و اشتغال زایی و آموزش دانش گوهر شناسی، به جای اینکه سنگ های خود را به صورت خام و راف عرضه کنند، خودشان سنگ ها را فراوری و تراش دهند و با ارزش افزوده چند برابری عرضه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: با پیگیری انجام شده رشته گوهر شناسی وارد رشته های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد شده است و دوره های های آموزشی در این مورد برگزار و مدرک پایان دوره دانشگاه خوارزمی صادر می شود و با توجه به اینکه در دانشگاه خوارزمی روابط بین الملل وجود دارد و از ۳۰ کشور دانشجو دارند توانستیم با دانشجویان تعامل برقرار کنیم و آموزشی ها یی را ارئه دهیم.

عقب ماندن کشور پیشگام علم گوهر شناسی از دیگر کشور ها

صادقی با تاکید براینکه پیشگامان علم گوهر شناسی افرادی چون ابوریحان بیرونی و خواجه نصیر طوسی از ایران بوده اند و حدود چندین هزار سال قبل پایه گذار این علم بوده اند گفت: ولی متاسفانه در حال حاضر کشور ما از کشور های دیگر عقب است.

وی اظهار داشت: با توجه به نیاز امروز به سنگ ها در صنایع پزشکی و لیزر و اینکه استفاده برخی گوهر سنگ ها به صورت طبیعی گران می باشد و استفاده آنها در صنایع مرقون به صرفه نیست تولید گوهر سنگ ها به صورت مصنوعی و در محیط آزمایشگاهی انجام می شود

ولی در حال حاضر با توجه به اینکه علم و دانش پایه آن در کشور است ما وارد کننده آن هستیم که امید می رود با استفاده از ظرفیت دانشجویان شیمی، فیزیک و .. دستگاه های رشد بلور در کشور ساخته شود و به زودی کشور ما جز کشورهای تولید کننده و صادر کننده این بلورها باشد.

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *