موسسه گوهرشناسی تحسین

با همکاری آموزشی دانشگاه خوارزمی

شهاب سنگ آهنی

حقایقی در مورد شهاب سنگ ها

در اینجا به برخی از حقایق جالب در مورد شهاب سنگ می پردازیم:

 

شهاب سنگ تکه ای از سنگ های فضایی مانند سیارک ها یا ستاره های دنباله دار است که در فضا شهاب واره و هنگامی که به جو زمین ورود میکند و می سوزد و نور تولید میکند، شهاب نامیده می شود. و اگر قطعه ای از آن روی سطح زمین فرود بیاید، شهاب سنگ نامیده می شود.

میلیون ها شهاب‌ هر روز از میان جو زمین عبور می کنند، اما بیشتر آنها کوچک هستند و به سرعت می سوزند و فقط تعداد بسیار کمی به زمین می رسند.

خرید و فروش قطعات شهاب سنگ در بسیاری از کشورها ازاد ولی در برخی کشورها مانند آفریقای جنوبی غیرقانونی است همچنین صادرات شهاب‌سنگ‌هایی که در استرالیا فرود آمده‌اند غیرقانونی است، زیرا این شهاب‌سنگ‌ها تحت مالکیت سلطنتی قرار دارند.

شهاب‌سنگ‌هایی که در هنگام فرود دیده یا شناسایی می‌شوند «falls» یا افتاده نامیده می‌شوند و شهاب‌سنگ‌هایی که بعداً کشف می‌شوند «finds» یا یافته نامیده می‌شوند.

بیشتر دانشمندان سنگ های فضایی که قطر آنها کمتر از ۱ متر است را شهاب سنگ می نامند. آنهایی که بیش از ۱ متر اندازه دارند به عنوان سیارک طبقه بندی می شوند.

از ۵۰۰ شهاب سنگ تخمین زده شده که هر سال به زمین می رسند، تنها پنج یا شش شهاب سنگ برای مطالعه دانشمندان بازیابی می شوند.

طبق مطالعه ای که توسط مجله نیچر در سال ۱۹۸۵ انجام شد، هر ۱۸۰ سال یک بار یک شهاب سنگ به انسان برخورد می کند. با توجه به اینکه Ann Hodges تنها فرد تایید شده ای است که در سال ۱۹۵۴ یک شهاب سنگ به وی برخورد کرده احتمالا در سال ۲۱۳۴ یک شهاب سنگ به انسان برخورد خواهد کرد-میانگین ۰.۰۰۵۵ در سال.

 

انفجار ناشی از امواج شوک شهاب چلیابینسک (Chelyabinsk) در روسیه توسط حسگرهای فروصوت در آن سوی جهان شناسایی شد.

 

 

شهاب سنگ هوبا (Hoba Meteorite)-حقایقی در مورد شهاب سنگ ها

شهاب سنگ هوبا (Hoba Meteorite)

 

شهاب سنگ آکندریت کامبرلند (Cumberland Falls)-حقایقی در مورد شهاب سنگ ها

شهاب سنگ آکندریت کامبرلند (Cumberland Falls)

 

شهاب سنگ ویلامت (Willamette Meteorite)-حقایقی در مورد شهاب سنگ ها

شهاب سنگ ویلامت (Willamette Meteorite)

 

 

پالاسیت

شهاب سنگ پالاسیت (Pallasite)

در استفاده از واژه ها را اشتباه نکنیم!

سیارک (Asteroid):سیارک ها اجرام سنگی هستند که به دور خورشید می چرخند. آنها بیش از ۱ متر قطر دارند و بیشتر در کمربند سیارکی بین مدار مریخ و مشتری یافت می شوند.

دنباله‌دار(Comet):اجرام یخی که به دور خورشید می چرخند. آنها اغلب در منظومه شمسی بیرونی و فراتر از مدار نپتون یافت می شوند.

شهاب‌واره (Meteoroid):شهاب‌واره ها تکه های کوچکی از سیارک ها که شکسته اند. آنها همچنین می توانند قطعاتی از دنباله دارها، قمرها یا حتی سیاراتی باشند که به دلیل برخورد از بین رفته اند. قطر این اجسام ۱ متر یا کمتر است. آنها همچنین به دور خورشید می چرخند.

شهاب یا شخانه (Meteor):شهاب‌ها جرقه‌های نوری هستند که با ورود شهاب‌واره ها به جو زمین در آسمان ظاهر می‌شوند. آنها اغلب “shooting star” نامیده می شوند.

شهاب سنگ (Meteorite):شهاب هایی که بر روی زمین فرود آمده اند.

 

منبع:theplanets

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *